İhracat taşımalarında karayolunun payı azalırken, yıllar itibarıyla denizyolunun payında artış yaşanıyor. 2019 yılında 171 milyar doları aşan ihracatın 106 milyar dolarlık bölümü denizyoluyla taşındı. Böylece denizyoluyla ihracat taşımalarının toplam içindeki payı yüzde 62 düzeyinde gerçekleşti. 2019’da karayolunun payı yüzde 28, havayolunun payı da yüzde 8 oldu. Demiryolu ile ihracat taşımalarının payı ise yüzde 0,7’de kaldı. Dünya ticaretinde ise, değer bazında taşımaların yüzde 80’i denizyoluyla, yüzde 8’i demiryoluyla yapılıyor. Bu tablo, Türkiye’nin ihracat taşımalarında, maliyeti daha yüksek olan karayolunun hala önemli bir ağırlığı bulunduğuna işaret ediyor. Bunun birlikte karayolu taşımalarının payının yıllar itibarıyla azaldığı, denizyolunun payının ise arttığı gözleniyor. 2014 yılında karayolunun ihracat taşımalarındaki payı yüzde 35’in üzerinde iken, bu oranın 2017’de yüzde 30’un altına geriledi. Denizyolunun payı ise aynı yıllar itibarıyla yüzde 55 seviyesinden 8 puanlık artışla yüzde 63’e yükseldi.
Kaynak: DÜNYA Gazetesi 06/03/2020 tarihli 4. sayfa haberi