Asya ve Pasifikte Denizcilik ve Liman Sektöründe Covid-19 Etkisi
Deniz taşımacılığı hizmetlerine olan talep, ekonomik döngülerden ve uluslararası ticaretten doğrudan etkilenen bir taleptir. Bu çerçevede de Covid-19’un yayılmasına bağlı olarak üretim ve tüketimin devam eden ve beklenen daralması tüm denizcilik sektörünü etkiliyor.
Ekonomik daralma ile deniz ticaretinde de 2020’de düşüş öngörülüyor. Üretim ve tüketimin azalması deniz ticaretinin de yavaşlamasına sebep oluyor ve bu da deniz taşımacılığına olan talebi ve liman trafiğini ve bu faaliyetlerden elde edilen gelirleri azaltıyor. Bazı araştırmacılara göre, küresel deniz ticaretinin önemli ölçüde daralacağı bekleniyor.
Baltik Kuru Yük Endeksine (BDI (Ocak 1985 = 1000 puan baz alınarak) Mayıs ayında 275 puan ile son dört yılın en düşük noktasını gördü ve Eylül 2019’a göre yüzde 89.1 düştü.
BDI’daki düşüş Çin yeni yılı ile birlikte birçok etkene bağlı olsa da, düşüşün ana nedeni Covid-19 nedeniyle azalan ekonomik ve ticari faaliyettir.
Dünyadaki 11 konteyner taşımacılığı hattındaki konteyner navlun oranlarını yansıtan World Container Indeks’ine (WCI) de yılın ilk yarısında konteyner taşımacılığı sektörünün sorunlarını ortaya koymaktadır. Mayıs 2020 ortası itibari ile gerçekleşen toparlanmadan önce konteyner navlun oranları yılın başlarında oldukça düşük performans gösterdi.
Küresel konteyner taşımacılığının hacimleri geçen yılın ilk çeyreğine kıyasla 2020’nin ilk çeyreğinde yüzde 5,1 düşüş ile 38,2 milyon TEU’dan 2,1 milyon TEU azaldı. Buna istinaden, düşük talebin navlun oranları üzerindeki etkisi, konteynercilerin sıkı ve doğru gemi arzı yönetimi ile hafifletildi.
Dünya konteyner endeksi son zamanlarda yükselişte. Bunda 2020’nin ilk yarısında düşük talebi karşılamak için konteyner firmaları tarafından uygulanan gemi arzındaki hafifleştirmenin etkisi olabilir. Çin menşeli ve Çin’e gönderilmiş yükler dahil yük trafiğinde toparlanmalar olmasına rağmen deniz taşımacılığı şirketleri gemi taşıma kapasitesini piyasaya sunmakta geç kaldılar.
Pandeminin başlamasıyla birlikte, Blank Sailings’e uygulamaya koyan gemi operatörleri çok doğal olarak büyük oranda kontrat iptalleriyle karşı karşıya kaldı.
Bu süreçte Doğu Batı rotasında da faaliyet gösteren 2M, THE and OCEAN’S gibi büyük operatörler Eylül ve Ekim aylarında önemli iptallerle karşılaştılar. Blank Sailing önceki yıllara göre Şubat/Mart 2020’de 188, Asya-Kuzey Amerika Batı Kıyısı’nda 85 ve Asya-Kuzey Avrupa’da 49 sayılarına varan boyutta artmıştır. Buna rağmen dünya ekonomisindeki genel eğilim kademeli bir iyileşme olduğunu göstermektedir.
Dünya ekonomisinin toparlanmasına ilişkin geçici ve sübjektif ileri sürülen çeşitli tahminler ortaya konulmakta. Bununla birlikte, bazı tahminler 2021 yılında bir miktar toparlanmaya işaret ediyor.
Bu arada, deniz taşımacılığı şirketleri tarafından gemi arzı yönetimi ile taşımacılığa olan talebi gitgide daha dengesiz hale getireceği ve arz ve talep dengesi bozulduğu için navlunların potansiyel olarak artabileceği öngörülmektedir.
Rapora aşağıdan ulaşabilirsiniz.
22.10.2020