Avrupalı armatörler, iklim krizinin toplumlarımızın karşılaştığı en büyük ekonomik ve çevresel zorluklardan biri olduğunu kabul ederek ,’Fit for 55′ paketinin artan iklim zorluklarını memnuniyetle karşılamaktadır.
Avrupalı armatörler, karbon fiyatını istikrara kavuşturmak için AB ETS kapsamında kurulacak özel bir fonu desteklediklerini bildirmektedirler. Buna ek olarak, AB ETS kapsamında elde edilen tüm gelirler Ar-Ge projelerini finansal olarak desteklemek için kullanılmalı ve daha temiz ve konvansiyonel yakıtlar arasındaki fiyat farkını düşürmeye katkıda bulunmalıdır. AB ETS önerisi, karbon üretenlerin aralarındaki karbon transferini kapsayan karbon sözleşmeleri de dahil olmak üzere, Resital 33 ve 35’te inovasyon fonu kapsamında sektörün karbonsuzlaştırılmasının finansmanına atıfta bulunmaktadır. Ancak, deniz taşımacılığı sektörüne gelir tahsis etme teklifinin maddelerinde yasal olarak bağlayıcı bir taahhüt bulunmamaktadır.
“İlk tercihimiz her zaman IMO düzeyinde uluslararası bir düzenleme olmasıdır.Buna rağmen sektörümüz iklim krizini AB düzeyinde de ele almak için adil bir şekilde katkıda bulunmalıdır. ECSA, özellikle birçok küçük çaplı deniz taşımacılığı firması için de önemli olacak olan karbon fiyat istikrarı için AB ETS kapsamında özel bir fon kurulması gerektiğini savunuyor. Daha da önemlisi, elde edilen gelirler temiz yakıt alımını desteklemeli” şeklinde bir beyanda bulundu ECSA Başkanı Claes Berglund.”
ECSA, “kirleten öder – polluter pays” ilkesinin uygun şekilde uygulanmasını ve AB ETS’nin maliyetlerinin bir geminin CO2 emisyonlarını etkileyen operasyonel kararlar almaktan sorumlu firmaya/kuruluşa iletilmesini desteklemektedir. Bu bağlamda ECSA, AB ETS önerisinin resitallerinde “commercial operator” rolünün tanınmasını memnuniyetle karşıladı. Bu açık siyasi mesaja rağmen, bağlayıcı düzenlemeler getirilmedi ve maliyetlerin geçişi bunun yerine Pazar enstrümanlarına bırakılmıştır.
Deniz taşımacılığına “kirleten öder – polluter pays” ilkesini uygulamak, daha fazla verimlilik önlemi almak ve sektördeki temiz yakıtların kullanılması için kritik öneme sahiptir. ECSA “commercial operator”ın AB ETS’nin maliyetlerini üstlenmesini desteklemektedir. Yasa, bir geminin CO2 emisyonlarını etkileyen kararlardan sorumlu tarafın, AB ETS’nin uygulanmasından kaynaklanan maliyetleri bir sözleşme anlaşması bağlamında üstlenmesini gerektiğini belirtmektedir” şeklinde ifade ECSA Genel Sekreter Sotiris Raptis.
Avrupalı armatörler, AB ETS önerisinin maddelerinde yasal olarak bağlayıcı bir şartın getirilmesini önermektedir. Böyle bir gereklilik, sistemin maliyetlerinin deniz taşımacılığı şirketlerinden “commercial operator”lara sözleşme anlaşması bağlamında geçirilmesini sağlamalıdır.
Kaynak: https://www.ecsa.eu/news/european-shipowners-support-commercial-operators-bear-costs-eu-ets-and-call-sector-dedicated (Haber tercümesi bu link üzerinden yapılmıştır)
05.11.2021
WhatsApp us