TÜRK ARMATÖRLER BİRLİĞİ
Sirküler No: 32 – 01/03/2022
Konu: Karadeniz’de Uygulanması Tavsiye Edilen Tedbirler-Güncelleme 01.03 saat 00:01
Halihazırda Kuzey Karadeniz’in doğusu ve batısındaki kısımlarda ve limanlarda toplam 54 adet Türk Sahipli gemimiz bulunmaktadır. Limanlara göre gemi sayıları aşağıda belirtilmiştir. 9 Gemi sistemde mevki olarak bulunamadığından bugünkü raporda teyit edilememiştir. AIS’lerinin kapalı olabileceği değerlendirilmektedir.
Kuzey ve Batı Karadeniz:
KHERSON 6 gemi
ODESSA 2 Gemi
CHORNOMORSK 5 Gemi
NIKOLAYEV 2 Gemi
OCAKOV 4 Gemi
Kuzey ve Doğu Karadeniz:
ROSTOV 10 Gemi
TAGANROG 2 Gemi (Teyit edilemedi)
TEMRUK 3 Gemi (Teyit edilemedi)
BERDIANSK 1 Gemi (Teyit edilemedi)
MARIOPOL 1 Gemi (Teyit edilemedi)
YEYSK 1 Gemi (Teyit edilemedi)
KERCH B.KUZEY 2 Gemi (1 gemi teyit edilemedi)
KERCH B.GÜNEY 5 Gemi
NOVOROSISK 10 Gemi
Önceki sirkülerlerimizde belirtilen tedbirlerin uygulanmasına devam edilmesini tavsiye ederiz.
Daha önce bildirildiği üzere Ukrayna Liman önlerinde yapılan mayınlama, Rus ve Ukrayna Silahlı Kuvvetleri dışında bölgede paramiliter grupların da faaliyet göstermesi nedeniyle gemilerin Ukrayna limanlarından şu anda ayrılmasının sakıncalı olabileceği bilgileri edinilmektedir.
Her ne kadar Rusya ve Ukrayna tarafından gemilerin ayrılmasına izin verilse dahi bu nedenle her iki ülke tarafından da emniyetli bir rotadan gemilerin intikali konusunda garanti verilemeyeceği değerlendirilmektedir.
Liman girişinde mayınlama yapılan limanlardan çıkışın yapılabilmesi için mayınlamayı yapan ülke Deniz Kuvvetlerinin mayın tarama ve avlama gemileriyle temizlik yapması ve kanal açması gerekmektedir.
Bu değerlendirmelerimiz doğrultusunda Ukrayna Limanlarındaki gemilerimizin bir süre daha bulundukları limanlarda kalacağı kıymetlendirilmektedir.
Novorosisk ve Kerch Güneyindeki gemilerimiz hariç 39 gemimizde ortalama olarak 450-500 gemiadamı bulunduğu değerlendirilmektedir.
Gemilerde kumanya vb. benzeri ihtiyaçlar nedeniyle Konsoloslukla ve Türkiye’de AAKKM ile irtibat kurulabileceği değerlendirilmektedir. Bilindiği kadarıyla hali hazırda para gönderimi ve gönderilse dahi gönderilen paraya gemilerin ulaşmasının mümkün olamayacağı düşünülmektedir. Swiftten çıkarılması nedeniyle Rusya Rostov’da bulunan gemiler için de aynı konuda zafiyet yaşanabileceği kıymetlendirilmektedir.
Maersk Ukrayna limanlarına bağlantı yapmayı ve yük taşımayı durdurduğunu belirtmiştir.
Uluslararası anlamda uygulanan yaptırımların delinmesi halinde P&I Clubların ödeme yapamayabileceği, bu çerçevede de gemi sahiplerinin bu konudaki şartları teyit etmelerinin uygun olacağı değerlendirilmektedir.
Sadece bu anlamda değil, ticari anlamda kayıplar yaşanmaması nedeniyle tüm uluslararası yaptırımların çok iyi takip edilmesinin gerekli olduğunu değerlendirmekteyiz.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından oluşturulan Ana Arama Kurtarma ve Koordinasyon Merkezi (AAKKM) 24 saat hizmet vermekte ve Türk Bayraklı ve Türk sahipli gemilerimizi takip etmektedir. Merkezin telefon numarası +90 552 727 07 27 dir. Bu nedenle Ukrayna limanlarında, Azak Denizinde ve Rostov’da gemisi bulunan gemi sahiplerinin kendi telefon numaralarını ve gemi bilgilerini bu merkeze iletmeleri gerekmektedir. Bu merkezin aynı zamanda Dışişleri Bakanlığı Kriz Merkezi ile de doğrudan irtibatı bulunmaktadır.
Halihazırda hava sahasının kullanılamaması nedeniyle Ukrayna’ya ve Ukrayna’dan uçuşlar gerçekleştirilememektedir. Bu nedenle gemilerimiz gibi bir miktar uçağımız da Ukrayna’dan ayrılamamaktadır. Yine haberlerden edindiğimiz bilgiler doğrultusunda Odessa’da 250’ye yakın TIR’ımız mahsur kalmıştır.
Şu aşamada önemli olmamakla beraber bu bölgelerde bulunan gemilerimizdeki gemiadamı belgeleri ve survey vb. sürelerinin de uzatılması gelecek dönemde önemli olabilecektir. Diğer taraftan buralarda mahsur kalan gemiadamı ailelerinin de endişelerini gidermek adına ailelere bilgi verilmesinin önem arz edeceği değerlendirilmektedir.
28 Şubat 2022 itibarıyla Ukrayna Limanlarında bulunan Gelibolu 2, Florica, Ahmet Telli, Lider Amiral, AZOV Concord, Bonita, Fırat, Saturn, Karelis 71 isimli gemilerimizin mevkilerinin AIS bilgilerinin sistemde görülmemesi nedeniyle teyit edilemediği değerlendirlmektedir.
Diğer taraftan güvenlik açısından AIS cihazlarının kapatılmaması gerektiğinin özellikle Ukrayna Limanları için gerekli olduğunu bir kez daha tavsiye ederiz.
Gemi sahibi ve charterer ilişkileri konusunda da BIMCO War Clause’lar için tarafımızca yayın yapılmıştır.
28 Şubat 2022 itibarıyla Rusyanın ilerlemesi aşağıdaki haritada gösterilmektedir.
Arz ederim.
Hüseyin ÇINAR
Türk Armatörler Birliği
Genel Sekreter
Dağıtım:
Yönetim Kurulu Başkanı
Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı
Yönetim Kurulu Üyeleri
Üyeler