BIMCO Kıdemli Denizcilik Analisti Niels Rasmussen, 2022’de Çin tersanelerinin %47’lik bir pazar payına ulaştığını ve ilk kez Japon ve Güney Kore tersanelerinin toplam pazar payını aştığını söylüyor.
2022 yılında Çinli tersaneler tarafından yeni sahiplerine teslim edilen gemiler, tersaneler tarafından kullanılan bir ölçü birimi olan CGT (Compansated Gross Tonnage) özelinde bölgesel olarak 14,6 milyon CGT, küresel olarak ise 30,8 milyon CGT tutarında olmuştur. Diğer iki büyük gemi inşa ülkesi olan Japonya ve Güney Kore ise sırasıyla 4.8 ve 7,8 milyon CGT teslimatta bulundu.
Rasmussen, “Yirmi yıl önce, Çin tersaneleri %10’dan daha az bir pazar payına sahipti, ancak 2000’lerde büyük bir kapasite genişlemesi ülkeyi 2009’da zaten bir numaralı noktaya itti” diyor.
Çin’deki tersaneler, önümüzdeki yıllarda teslim edilecek gemiler için sipariş defterinde baskın olmaya devam ediyor. Küresel sipariş defteri şu anda toplam 109,1 milyon CGT’dir ve bu siparişlerin %45’i Çin tersaneleri tarafından tutulurken, sırasıyla% 34 ve% 10’u Güney Kore ve Japon tersaneleri tarafından tutulmaktadır.
Çin tersanelerinin dökme yük gemileri içinde lider konumunu korurken, daha yakın zamanda konteyner gemileri inşa eden önemli ülke konumuna da gelmek üzeredir. Ayrıca, Çin diğer gemi türlerinin çoğu için siparişlerin büyük bir bölümünü elinde tutmaktadır, ancak henüz gaz taşıyıcı sektöründe kilit oyuncular olarak kendilerini kanıtlayamadılar.
Rasmussen, “LNG taşıyıcıları şu anda gemiler için küresel sipariş defterinde ikinci en büyük gemi sektörüdür ve Güney Koreli tersaneler, sipariş defterinin% 79’unu elinde bulundurarak bu sektördeki pazar liderleri olmaya devam etmektedir” diyor.
Şu anda, Çin tersaneleri LNG taşıyıcı sipariş defterinin sadece %15’ini elinde tutuyor, ancak ultra büyük konteyner gemileri için kademeli olarak sipariş aldıkları gibi, bu sektöre de giriş yapmaya devam edebilirler. Bununla birlikte, kısa vadede, diğer ülkelerdeki tersaneler muhtemel rakiplerdir. Hala Çin, Güney Kore ve Japonya’nın bütünleşik pazar paylarını yaklaşık % 90 oranında korumaları muhtemeldir.
Rasmussen; “Daha düşük maliyetler arayışında, Vietnam ve Filipinler gibi ülkeler gelecekte daha büyük rakipler haline gelebilir; gemi inşa merkezinin tarihsel olarak Avrupa’dan Japonya’ya ve daha sonra Güney Kore ve Çin’e nasıl taşındığına benzer şekilde bu durum gelişme gösterebilir”diyor.
Resim Kaynağı: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/china-shipyards-newbuild-orderbook-183-end-nov
23.02.2023
WhatsApp us