BIMCO Baş Denizcilik Analisti Niels Rasmussen yaptığı değerlendirmede “Rusya’nın deniz kaynaklı ham petrol ihracat hacminin, Ukrayna’nın işgaline rağmen 2022’de güçlü kaldığını ve yıllık bazda %13 büyüdüğünü, bununla birlikte, Haziran ayında aylık bazda % 4’lük bir düşüşten sonra, Temmuz ayında % 16’lık bir düşüş daha yaşandığını ve Rus yönetiminin Ağustos ayı için ihracat kesintilerini açıkladığını ” ifade etmiştir. Ham petrol tanker piyasası için daha da önemli bir faktör, AB düzenlemelerinin ham petrol ticaretini nasıl yeniden şekillendirdiğidir. Çin, Hindistan ve Türkiye, Rus ham petrolünün ana alıcıları olarak AB ülkelerinin yerini aldı ve ortalama seyir mesafelerinin % 80-90 artmasına ve ton millerinin ve ham petrol tankerlerine olan talebin önemli ölçüde artmasına neden oldu.
Temmuz ayındaki hacimsel anlamdaki azalma, petrolün gidiş noktalarında yine yeni değişiklikler getirdi. Hindistan son zamanlarda Rus ihracat hacminin %32-38’ini aldı, ancak Temmuz ayında sadece % 12,5’ini aldı. Bunun yerine özellikle Türkiye ve Mısır paylarını artırdı. ” Petrolün gidiş noktalarındaki değişimler ile Rus ihracat hacmi için ortalama seyir mesafesinin Temmuz ayında aylık bazda % 38 düştüğü ve geçen yılın Temmuz ayına göre ise % 30 daha düşük olduğu anlamına geliyor. Bu nedenle, Rusya’nın Temmuz ayı ihracatının ton mili aylık bazda % 48 ve yıllık bazda % 30 düştü “diyor Rasmussen.
Rus yönetimi, petrol fiyatlarını (yaklaşık 2,1 milyon ton) desteklemek için Ağustos ayında ihracatın günde 500.000 varil azaltılacağını açıkladı. Deniz kaynaklı ihracat hacmi Temmuz ayında 3,3 milyon ton düştü ve açıklanan indirimlerin Temmuz ayındaki indirime ek olup olmayacağı henüz belli değil. İhracat daha da düşerse, Ağustos hacimleri en son Eylül 2021’de görülen bir seviye olan 15 milyon ton civarında sona erecek. Rusya’nın ihracat hacmindeki düşüşe rağmen, özellikle Irak ve Brezilya ihracatındaki artış, küresel ham petrol ihracat hacminin Temmuz ayında genel olarak aylık bazda %3 arttığı anlamına geliyordu. Bununla birlikte, petrolün çıkış noktası ile varış noktasındaki değişikliklerin ortalama seyir mesafeleri üzerinde önemli bir etkisi olduğunu ve ton millerin aylık bazda % 15 düştüğünü tahmin ediyoruz. “Rusya’nın ham petrol ihracat hacmindeki azalmanın bir süre daha devam edeceğini ve ortalama seyir mesafelerinin iyileşmesi biraz zaman alabileceğini değerlendiriyoruz. Yine Hint rafinerilerinin bakımdan geçiyor olması ve musonların daha düşük talep getirdiğini düşünüyoruz. Düşük talep ve Ural ham petrolünün fiyatının yakın zamanda G7 fiyat sınırını ihlal ettiği göz önüne alındığında, bazı gemi sahipleri mevcut navlun oranlarına rağmen Rus işinden çıkabilir “diyor Rasmussen.
Resim Kaynağı: https://www.pexels.com/tr-tr/fotograf/mavi-ve-beyaz-bulutlu-gokyuzu-altinda-su-kutlesinde-agir-ekipman-87236/
08.08.2023
WhatsApp us