Bu fikir, bugünün yönetişim yapılarının dünün dünyasını yansıttığını söyleyen BM Genel Sekreteri Antonio Guterres’in BRICS Zirvesine yaptığı konuşmada daha iyi açıklandı.
Guterres,” Bu ülkeler büyük ölçüde II. Dünya Savaşı’nın ardından, birçok Afrika ülkesinin hala sömürge güçleri tarafından yönetildiği ve masada bile olmadığı zamanlarda yaratıldılar” dedi.
Gerçekten de BRICS, küresel güneyi batı liderliğindeki bir küresel düzenden kurtarmak için kendisini birleşik bir cephe olarak görüyor. Bu hedef tartışmalı olsa da, altı yeni üyenin daveti ile genişletilmiş BRICS ilginç bir ticaret dinamiği ortaya koyuyor. Yeni üyeler arasında Arjantin, Mısır, Etiyopya, İran, Suudi Arabistan ve BAE yer alıyor ve muazzam jeostratejik avantajlarının yanısıra bunların hepsi dünyanın en iyi gelişmekte olan ekonomileri.
BRICS hala tartışmalı bir şekilde oluşum aşamasındadır ve küresel ticaret ve politika üzerindeki etkisini tahmin etmek henüz erken olacaktır. Bununla birlikte, 11 üye ülke, toplam 3,7 milyar nüfusu ve küresel petrol üretiminin yaklaşık yüzde 70’ini kontrol ettiği için, küresel ticaret modellerinin yeniden örgütlenmesi söz konusu olabilir.
En önemlisi, çok kutuplu bir dünya için BRICS denizcilik gibi küreselleşmiş endüstrileri yeniden şekillendirebilir. Örneğin, Batı’nın Rusya ve İran’a yönelik ekonomik yaptırımları, Hindistan ve Çin’in bu iki ülkeden petrol ithalatını artırmasıyla paralel bir petrol piyasası yarattı.
Bu durum, belirsiz mülkiyete sahip yüzlerce eski tankerden ve perde arkasındaki sigortacılardan oluşan ve yaptırıma tabi Rus ve İran petrolünü taşıma rolünü oynayan “dark fleet-karanlık filo” olarak bilinen şeyi yarattı. Güçlendirilmiş bir BRICS, Rusya ve İran’ın Batı’nın ekonomik yaptırımlarından daha kolay kaçabileceği anlamına geliyor.
Son on yılda Çin, kilit BM organları tarafından alınan önemli kararları da etkilemeye çalıştı. Örnek olarak, Çin’in Uluslararası Denizcilik Örgütü’nün Temmuz ayındaki MEPC 80 toplantısı öncesinde yürüttüğü diplomatik bir kampanyadır. Financial Times’ın bir raporuna göre Çin, gelişmekte olan ülkeleri karbon vergisini reddetmeye çağıran bir not yayınladı. Bu arada, Arjantin, Brezilya ve Güney Afrika (şu anda tüm BRICS üyesi ülkeler) Çin’in konumuyla uyumluydu. BRICS platformunun, özellikle BM’nin karar verme konusundaki fikir birliği yaklaşımını etkilemede oynayacağı rol görülecektir. IMO’dan önce yeşil taşımacılık gündemini hızlı bir şekilde takip etmek için BRICS’in iş birliğinin ve iyi niyetinin gerekli olduğunu iddia etmek güvenli olacaktır.
Bu arada, bazı analistler genişletilmiş bir BRICS’İN gerçek küresel değişimi yönlendirebileceğinden kuşkulular. BRICS üyesi ülkelerin çoğunun gelişmekte olan ekonomilerini etkileyen ekonomik şokların etkili bir şekilde nasıl yönetileceği konusunda bazı bölünmeleri ortaya çıkarabileceğini tahmin ediyorlar.
“BRICS Batı karşıtı bir kulüp olacak mı? Muhtemelen retorikte, ancak özünde olası değildir. Burada Batı ile iyi ilişkilerden hala fayda gören yeterince ülke var. Pragmatizm her türlü ideolojik dürtüyü hafifletecek, ancak Pekin ve Moskova’nın izleyicileri etkilemesini bekleyecek” diyor Singapur merkezli jeopolitik ve jeoekonomik araştırmacısı Gökul Sahni.
Eğer bir şey olacak olursa, BRICS üyesi ülkeler arasındaki son ticaret ayarlamaları, platformun dikkate alınması gereken bir ekonomik cephe olabileceğini gösteriyor. Örneğin, Hindistan ve Çin, batı tarafından onaylandıktan sonra bile Rus petrolünün en çok alıcısı olmaya devam etti.
Haber ve Resim Kaynağı: https://maritime-executive.com/article/what-the-brics-expansion-means-to-shipping
4.09.2023
WhatsApp us