Londra’da düzenlenen “International Shipowning and Shipmanagement Summit (ISSS)” de konuşan deneyimli analist Martin Stopford, fırtına bulutlarının toplandığı yeni bir döneme doğru ilerlediğimize inanıyor. ISSS’de konuşan Stopford, döngüsel bir düşüşe işaret eden faktörler olduğu uyarısında bulundu.
“Yani eğer bir yelkenli geminin kaptanı olsaydınız, geminizi önümüzdeki fırtınalı denizlerle başa çıkmak için düzgün bir şekilde hazırlamakla meşgul olurdunuz,” diye açıkladı. Bu açıklamayı, Londra Uluslararası Denizcilik Haftası’nın başlangıcında düzenlenen çevrimiçi etkinlikte yaptı.
Stopford, denizcilik için bir dönüm noktası olan 6 Ekim’de 50. yıldönümüne yaklaşan Yom Kippur Savaşı ile bir karşılaştırma yaptı. “Bu devasa enerji maliyetlerinin dünya ve denizcilik ekonomisi üzerindeki etkisini kimse ciddiye almadı,” dedi. Bu olayı kimse öngörmemişti, ancak Stopford, bu sefer durumun farklı olabileceğini söyledi.
Stopford, “Bir dönemin sonuna doğru ilerliyoruz, bir dizi olgu birikmeye başladı,” dedi. Bu faktörler arasında pandemi ve Ukrayna’daki savaşın tahıl ticaretini etkilediği, faiz oranlarının yükselmeye devam ettiği ve taşıma maliyetini yüzde 60’a kadar artırdığı yer alıyordu. Ayrıca, Çin’in ekonomik büyümesinin yavaşlaması, Asya ve Orta Doğu’daki değişen jeopolitik durum gibi diğer faktörler de bulunuyordu.
“Bu faktörleri bir araya koyarsanız ve bir yelkenli geminin kaptanıysanız, belki bir kasırganın nereden geleceğini koklayabilirsiniz,” dedi. “Nerede veya ne zaman olacağını tam olarak bilemiyorsunuz, ancak belki şimdi geminizi düzene koyma zamanıdır.”
Önlemler Almak
Stopford, gemi sahiplerinin dijitalleşmeden tam anlamıyla faydalanarak şanslarını artırabileceğini önerisinde bulundu. Dijital sistemlerin “önümüzdeki yıllarda denizcilik şirketlerini daha denizci hale getireceğini ve piyasanın bize sunduğuı her şeyle başa çıkma yeteneğini artıracağını” söyledi. Ayrıca, yük tarafının çıkarları temelinde ilişkiler geliştirmenin gemi sahiplerinin fırtınayı atlatmalarına yardımcı olacağını belirtti.
“Yükün tarafıyla bağlar kurmak, eğer yapabilirseniz, kesinlikle temel bir öneme sahiptir,” dedi. Ayrıca, gemi sahiplerinin “1980’lerde maliyetleri kesmenin bir yolu olarak başlayan gemi yönetimi şirketlerinin olgunlaşan rolünden yararlanabileceğini” ekledi.
Ancak, ekonomistlerin daha iyi navlun fiyatlarını garanti etmenin tek yolunun gemi siparişi vermemek olduğunu kabul ettiğini söyledi. Stopford, gemi taşımacılığına bahis oynamaya devam eden gemi sahiplerinin başarısız olmaya mahkûm olduğuna inanıyor. “Eğer gemi taşımacılığını bir at yarışı gibi ele almaya devam ederseniz, konteynerleştirmenin başlangıcındaki adamlar gibi olursunuz,” dedi. — ki çoğu iflas etti.
Kaynak: Tradewinds, Ian Lewis, 11 Eylül 2023
Resim Kaynağı: https://www.pexels.com/
26.09.2023
WhatsApp us