IMO’nun gemiler yolu ile Sera Gazı Salınımlarının azaltılması hususundaki yeni kuralı olan EEXI Kasım 2022’de yürürlüğe girecek ve Ocak 2023’ten itibaren de gemi tiplerine ve sörvey tarihlerine göre uygulanmaya başlayacaktır. Class NK tarafından yapılan bir incelemeye göre klasları altındaki kuru yük gemilerinin %86’sı, tankerlerin %73’ü, konteyner gemilerinin %80’i EEXI ile uyumlu olmayıp, işlem yapılmasını gerektirmektedir.
Yine 2023’ten itibaren EEXI yanında gemiler artık A’dan E’ye kadar karbon kirliliği yönünden sınıflandırılacaktır.
• Bu yeni döngüde, artık her şirket gemisini günlük bilgiler ve bir dizi parametreler ışığında belki yakıtın gramının ölçülmesinden, gövde kirliliğinin ne aşamaya geldiğine kadar günlük ve hassas hesaplar ile takip etmek zorunda kalacaklardır.
• Yine Avrupa Birliği MRV regülasyonları kapsamında gemilerimiz tarafından üretilen bir dizi verinin zorunlu olarak girişi talep edilmekte ve sonrasında da kendileri tarafından analizi yapılmaktadır. Yapılan bu analizlerin sonucuna göre de bir iki yıl içerisinde gemilerden salınacak fazla kirliliğe ek vergiler getirilmesi planlanmaktadır.
• Bunlara ek olarak MRV paralelinde bütün denizlerde IMO karbon salınım ölçüm ve takipleri de yakın geleceğin gündemine alınmıştır.
• Nihai olarak 2026 ve ötesinde, gemilerin dışında yeni eklemelerle her şirket yaptığı karbon salınımı kadar, ödüllendirmeden başlayarak ticaretten men cezasına kadar bir dizi önlemler ile karşı karşıya kalabilecektir.
Sonuç olarak, yukarıdaki maddeler ışığında gemilerimizden çok sayıda verisel parametre girişi, takipleri ve analizlerine ihtiyaç duyulacağı aşikardır ve mevcut durumumuz ofis ya da gemi imkanlarıyla bu verileri takip edebilmekten uzaktır. Zira veri girişlerinin yanında, her geminin verilerinin sürekli analizi ve alınacak önlemlerin tespit edilmesi, kişilerin bilgi ve becerisi yeterli olsa da insan becerisiyle bu verilerin takip ve analizine imkan bırakmamaktadır.
Türk Armatörler Birliği de kısalan bu süreç içerisinde ortaya çıkan bu ihtiyaçtan dolayı bir bilgisayar yazılımının ortak bir platformda alımına öncülük edecektir. Bunun bir örneği her zaman beraber hareket eden Yunanistan Deniz Ticaret Filosunun uzun süredir yukarıda anlattığımız program için harekete geçmiş ve yol almış olmasıdır.
Bu nedenle Türk Armatörler Birliği olarak bizler de her şirketi bu oluşuma davet etmek istiyor ve katılımlarınızı bekliyoruz. Bu ortak alım platformu oluşturma projesinin ana hedefi ihtiyacımızı karşılayacak olan yazılımın daha düşük maliyetle alınabilmesidir. Ortak alım platformunun oluşumu sonrasında katılımcılarla bir toplantı yapılacak ve ortak alım projesinin yol haritası belirlenecektir.
Bunun daha ötesinde de söz konusu yazılım projesi ile başlayacak olan bu öncü proje ileride Türk Armatörler Birliğinin “Deniz Taşımacılığı Veri, Analiz ve Araştırma Merkezi (DEVAM)’nin temelini oluşturacak, dijitalleşen bir deniz taşımacılığına doğru adım atılmış olacaktır. Bu veri merkezi Türk deniz taşımacılığı sektörünün uluslararası rekabetteki itici gücü olacaktır.
O yüzdendir ki, başlangıç olacağı değerlendirilen bu yazılım alım projesinde yer alacak şirketlerimiz ileride daha büyük bir oluşum haline gelecek DEVAM’ın da bir parçası haline gelecek ve rekabette ön alacaklardır.
Bu çerçevede sektör şirketlerimizi bu platform içinde yer almaları konusunda davet ediyoruz.
Bu oluşum içinde yer almak isteyen şirketlerimiz şirket isimlerini, şirketteki temas noktası olacak kişinin adı, soyadı, görevi, mail adresi ve cep telefonu numarasını bilgilerini şirket antetli resmi bir yazı ile armatorler@armatorlerbirligi.org.tr adresinden tarafımıza iletebilecektir.
Haber resim kaynağı: https://www.sick.com/tr/tr/sck-ile-dekarbonizasyon/w/blog-maritime-energy-revolution-decarbonization/
23.12.2021
WhatsApp us