IMO (uluslararası Denizcilik Organizasyonu) Birleşmiş Milletler çatısı altında, Dünya Denizcilik faaliyetlerine kurallar getirmek ve son yıllarda denizlerin çevresel kirlenmeyi önlemek alanında çalışan bir kurumdur.
Bu organizasyonun birkaç alanda çalışma komitesi vardır. LEG yani legal Hukuk komitesi birçok alanda, örneğin; insani haklar, eğitim, gözetim, Deniz Çevre koruma, Denizcilik emniyet kuralları, hasar, kirlenme zararları, batık enkaz çıkarma, denizcilerin sorunları, adil muamele, navigasyonu etkileyecek gayri hukuki faaliyetlerdir.
IMO Uluslararası birçok Denizcilik Konvansiyonu yani sözleşmelerin yapılmasını gerçekleştirmiştir.
IMO, üyesi olan 175 devletten, bu sözleşmelere onay vermiş olanlara, yaptırım uygulamaz. SÖZLEŞMELERE TARAF OLAN DEVLETLER, bir sözleşmeyi KENDİ İÇ HUKUKLARINA alır iseler, ANCAK BU TAKTİRDE sözleşmeye riayet etmek durumundadırlar.
IMO’nun tavsiye ve teşvik gücü vardır ancak infaz tatbik hakkı yoktur.
Diğer taraftan, Denizcilik uluslararası bir faaliyet olduğundan, sözleşmelerle alınan kararlar ister istemez her gemiyi ve gemilerin tabii olduğu devletleri bu kurallara uymaya zorlamaktadır. Üye ülkelerin performans analizleri feedback alarak, veri tabanına işlenmektedir.
IMO’nun, Birleşmiş milletler kuruluşunun birimi olduğu ve aynı düzen içinde yorumlanması doğrudur.
IMO’nun gelirleri üye devletlerin katkı payları, bağışlar, organizasyon gelirleri, kitap broşür satışları ve TRUST Şirketler bulunmaktadır.
Imo”nun, en önemli sözleşmeleri arasındadır. Solas (INTERNATIONAL CONVENTION FOR THE SAFETY OF LIFE AT SEA) ve Marpol (INTERNATlONAL CONVENTION FOR THE PROTECTION OF POLLUTION FROM SHIPS)
STCW (INTERNATIONAL CONVENTION ON STANDARDS OF TRAINING CERTIFICATION AND WATCHKEEPING FOR SEAFARERS) ve MLC (MARITIME LABOUR CONVENTION) vardır.
Geçtiğimiz ay yapılan toplantıda görüşülen en önemli başlıklardan bir tanesi, Gemi adamlarının suç işlendiği şüphesiyle tutuklanması, gözaltına alınması sırasında adil muamele yapılması yönünde düzenlemeler idi.
Komite kendi içinde bir muhaberat grubu oluşturarak bir yönerge ve veri tabanı üzerinden, suç işlediği şüphesi olan gemi adamlarının göreceği hukuki muamele olaylarının takibi için çalışma kararı alındı.
BIMCO, Güney ve Orta Amerika’da gemi personelinin ve Armatörün bilgisi olmadan, kaçak kanun dışı uyuşturucu yüklenmesi, konusunda bilinçlendirmeyi arttırmak için veri tabanı ve yönergeler ile desteklemeyi planladı.
Terkedilen gemi adamlarının sayısında dramatik bir sayı artışı değerlendirilmiş ve IMO ve ILO (INTERNATIONAL LABOUR ORGANIZATION) tarafından rapor edilen verilerin takip edilmesi öngörülmüştür. Bayrak ve Liman devletlerine, 2006 tarihli MLC MARITIME LABOUR CONVENTION ‘ın verdiği finansal teminata uygun harekette bulunmaları teşvik edilecektir.
Dark Fleet(.Kara Filo.) tarafından yaratılan riskler , konusunda açık denizlerde okyanusta gemiden gemiye yapılan transferlerdeki artışa dair derin endişeler belirtilmiştir. Esasen sahibi belirsiz ve sigortası olmayan gemiler yönünden bayrak devletlerine kendi bayrakları altındaki tankerleri gemiden gemiye nakli/ transferi yasaklayan veya düzenleyen kurallara uymalarını temin etmek ve bu gemilerin emniyet ve sorumluluk konvansiyonlarının infazını temin etmek tavsiye edilmiştir.
GEMİLERİN HİLELİ TESCİLİ
Hileli tescile dair gayri hukuki uygulamaların önlenmesi ve kara filonun büyümemesi için, Bayrak ve Liman devletlerine, bu işlemlerin bilgilerinin paylaşılması konusunda bir veri tabanı oluşturulması,
Gemi sertifikalarının orijinal / özgün olması ve geçerliliğinin doğrulanması hususunda metot geliştirmek konusunda hukuki çalışma yapılacaktır.
Tescil prosedüründe özenli, müdebbir inceleme ve değerlendirme prosedürü için oturum arasında muhaberat grubu oluşturmak, Hızlı tescil sırasında dikkatli ve özenli olmak ve bu konuda gayri hukuki uygulamaların önlenmesi gerektiği ve uygulanacak prosedür konusunda ortak bir veri tabanı oluşturulması kararlaştırılmıştır.
Bir diğer mesele, gemilerin CEBR”İ İCRA YOLUYLE SATILMASI KONUSUNDA var olan UNCITRAL Birleşmiş Milletlerin uluslararası ticaret hukuku sözleşmesinden adapte olunan gemilerin İcra yoluyla satışına dair konvansiyonun, International Chamber of Shipping, Uluslararası Armatörler Birliği vasıtası ile onayının teşvik edilmesi, desteklenmesidir.
HNS. DENİZDE TEHLİKELİ VE ZARARLI EŞYA taşınmasına dair 2010 tarihli protokolün takibi sözleşmenin onaylanmasının teşviki görüşülmüştür.
CMI, UNCITRAL ve Malta hükümeti tarafından düzenlenen bir sempozyum 26 Nisan 2023 de gerçekleşecektir. DENIZDE TEHLİKELI YÜKLERİN TAŞINMASINA DAIR KONVANSİYONUN tespit ettiği zarar ve Tazmin sınırlarının değiştirilmesine dair bir ihtiyaç doğduğu anlaşıldığından, bu konuda üye devletlere konvansiyonun tasdikini ve ivedilikle yürürlüğe girmesini teşvik etmeye çalışılacaktır.
1976 tarihli Deniz alacaklarında Sorumluluğun sınırlandırılması konvansiyonundaki mesuliyet ve tazmin limitlerinin gözden geçirilmesi, bir diğer fikirdir. BİZİM KANUNUMUZA İNTİKAL EDİLMİŞ BULUNAN TTK.M.1328 ila 1349. (Yedinci kısım)
1976 ve 1992 tarihli sözleşmeler ile tayin edilmiş bulunan sorumluluk sınırları ve kurulan fonlara dair hükümler, taraf olduğumuz ve yürürlüğe girmiş bulunan bu uluslararası konvansiyonlardan bizim hukukumuza uyarlanmıştır.
Bunların önemi özellikle Boğazlar ve tüm denizlerimizde petrol kirliliği ve hukuki tazmin haklarımız yönünden ehemmiyetlidir.
2 kademeli ödeme sistemi, kazalarda, örneğin Tankerlerin OIL SPILLAGE, deniz kirletme zararlarında tazminatın ödenme ve tespiti için 2 kademeli bir sistem üzerinde çalışılmaktadır.
IMO’ya üye 175 devlet ve 5 devlet olmayan kuruluş vardır. 66 tane devlet dışı organizasyon ile iş birliği yapılmakta ve bunlar arasında gözlemci olarak katılan Avrupa Konseyi ve Organization of American States ve OPEC bulunmaktadır. Denizci ve Denizcilik endüstrisi ile ilgili 85 kuruluş danışman statüsünde kooperasyon sağlamaktadır.
14.04.2023
WhatsApp us