Fiyatlardaki yıllık %6,5’lik artış yeni inşa yapmayı caydırıyor olabilir, ancak ikinci el piyasada fiyatlar yıllık %15,2 artarken satış sayısı yine de yıllık %11,7 arttı. Sınırlı tersane kapasitesi ve yakıtlar ile talep görünümüne dair belirsizlik gibi diğer faktörler de bu tereddüde katkıda bulunuyor olabilir.”
Tersaneler hâlâ diğer sektörlerdeki gemi siparişleriyle meşgul durumda. Konteyner ve LNG gemileri için sipariş defterleri oldukça dolu ve 2023’ten bu yana tankerler için yapılan sözleşmeler de arttı. Bu nedenle, bugün sipariş edilen bir gemi, özellikle daha büyük gemiler söz konusu olduğunda, ancak 2026’nın sonunda teslim edilebilmektedir. O zamana kadar, mevcut güçlü piyasa koşullarının hafifleme riski bulunuyor.
Yeni inşa edilecek bir geminin hangi yakıtı kullanacağına karar verme konusundaki belirsizlik de sözleşme yapmayı caydırıyor olabilir. Gemi sahipleri, alternatif yakıtların yakın ve orta vadede çoğu liman ve bölgede mevcut olup olmayacağı konusunda endişelerini dile getirdiler.
Son olarak, gemi sahipleri belirli emtialar için talep görünümü konusunda endişeli olabilir. Kömür sevkiyatları bu on yılda zirve yapabilirken, hurda çelik kullanılarak yapılan yeşil çelik üretimindeki ilerlemeler uzun vadede demir cevheri sevkiyatlarını etkileyebilir.
Düşük yeni inşa sözleşmeleri, kuru yük filosu için henüz bir risk teşkil etmiyor. Ortalama kuru yük gemisi yaşı 12,3 yaşında olup, tanker ve konteyner sektörlerine göre daha gençtir ve kuru yük DWT ağırlık kapasitesinin sadece %8,9’u 20 yaşın üzerindedir. Mevcut sipariş defteri, filo kapasitesinin %9,4’üne denk geliyor ve yakın vadede geri dönüştürülen gemi kapasitesinin yerini almak için yeterli olacaktır.
Supramax ve panamax gemileri, sipariş defterinde çoğunluğu temsil etmekte olup, sırasıyla kapasitenin %34,5’ini ve %32,6’sını oluşturmaktadır. 2023’ün ikinci yarısından bu yana, panamax gemi sözleşmeleri azalırken, capesize gemi sözleşmeleri marjinal olarak artmıştır. Handysize gemiler, sipariş defterinin sadece %3,8’ini oluşturmasına rağmen, handysize kapasitesinin %14,2’si 20 yaşın üzerindedir. Bu gemilerin bir kısmı geri dönüştürüldüğünde, muhtemelen supramax segmentindeki gemilerle değiştirilecektir.
Orta ve uzun vadede, daha sıkı iklim düzenlemeleri nedeniyle yeni inşa sözleşmelerinin toparlanması kaçınılmaz olacaktır. Filonun yenilenmesi, eski gemilerin düzenlemelere uymasının giderek zorlaşmasıyla birlikte bir zorunluluk haline gelecektir. Ayrıca, alternatif yakıtların kullanımının artmasıyla birlikte, karbon salınımını azaltmaya yönelik daha net bir yol ortaya çıkacak ve belirsizlik azalacaktır.
Haber Kaynağı: https://www.bimco.org/news-and-trends/market-reports/shipping-number-of-the-week/20240718-snow
Resim Kaynağı: www.pexels.com
19.07.2024
WhatsApp us