TÜRK ARMATÖRLER BİRLİĞİ
Sirküler No: 67 – 16/05/2019
Konu : Japonya Navlun Ücretleri
İlgi: Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü’nün 12284038-155.99-E.36081 Sayılı ve 08.05.2019 Tarihli Yazısı
İlgi yazınıza istinaden Japonya’ya yönelik navlun ücretlerinin düşürülmesi ve Japonya’ya ihracatımızın artırılması yönünde atılacak adımlara ilişkin görüş ve önerilerimiz aşağıda sunulmuştur.
-
1.Öncelikle ihraç kalemlerimiz ile ithal kalemlerimizin taşımacılığında kullanılan gemi tiplerinin değerlendirilmesi gerektiği, bundan sonra eğer aynı tip gemi ile ihraç ve ithal kalemleri taşınabiliyor ise line seferlerin (kırkambar veya konteyner taşımacılığı) programlanabileceği ve bu sayede giden gemilerin dönüş yükü hazır olacağından balast seferlerin azalacağı ve maliyetlerin düşeceği düşünülmektedir.
2.Bunun daha geniş kapsamlı çalışması ise; önce Türkiye ve çevresinden Japonya’ya giden yükler ile Japonya ve çevresinden Türkiye ve çevresine gelen yüklerin envanterinin çıkarılarak en verimli deniz taşımacılık modelinin geliştirilmesidir.
3.Ülkemizde Japonya ticaretinde iştigal olan firmalar (ithalatçılar ve ihracatçılar) bir araya getirilerek yukarıda geliştirilecek taşımacılık modelinden beklenen navlun ücretleri ve modelin fizibilitesi yapılmalıdır.
4.En büyük gider kalemlerinden biri Süveyş kanal ücretidir. Bu kapsamda Mısır ile iki ülke arasında bir indirim yapılabilmesi için görüşmeler yapılmasının çok olumlu sonuç vermeyeceği değerlendirilmektedir. Bunun yerine ticaret için seçilecek gemilerin boyutlarının SCT tonajına göre optimize edilmesinin geçiş ücretini düşüreceği anlaşılmaktadır.
5.Korsan bölgesi geçişlerinde hepimizin malumu Türk Bayraklı Gemide özel güvenlik birimleri yerleştirmek ile ilgili sıkıntıların aşılmasının, diğer bayraklardakine yakın basit uygulamalara imkan tanınması sayesinde tekne makine harp ve savaş sahası (EWRI) primleri ile kaçırma ve fidye (K&R) sigorta primlerinin düşürülebileceği, ayrıca JWLA 012 rotası yerine direk rota izlenerek azda olsa mesafeden de tasarruf edilebileceği değerlendirilmektedir.
6.Taşımacılıkta en büyük operasyonel giderlerden biri yakıt, yakıtın vadeli alımlarında hepimizin malumu yakıt tedarikçilerinin indikatif fiyatlara koydukları farklar yekûna vurulduğunda ciddi maliyetler oluşturmaktadır. Yakıtı peşin ve indikatif fiyatların altında alabilecek organizasyon ve tedarik yöntemi geliştirilebilir (Türkiye-Japonya ticaretine dahil firmalar bir araya gelerek yakıt tedarik modeli geliştirebilirler.)
Saygılarımızla,
Hüseyin ÇINAR
Türk Armatörler Birliği
Genel Sekreter