Bilgi Giriş Tarihi | 07.11.2017 |
Charter Partide Gerekli Garantilerin Alınması ve İmzaların Gerçekliğinin Teyit Edilmesi gerekiyor…
Karadeniz’den Uzak Doğu’ya oldukça büyük bir firma tarafından kiralama yoluyla bir gemi talep edilmiş, ancak ilk kez bu firma ile iş yapılacak olması nedeniyle firmanın yönetim şeması vb. konular incelenmiş ve firmanın o firma olduğu teyit edilmeye çalışılmıştır. Bununla da yetinilmemiş, China ……. Adlı firmadan şu bağlantılı tarihi teyit ediyorum” diye bir yazı talep edilmiştir. Ancak bağlantıyı yapan firmanın bu olayda bir şüphe yaşadığı açıkça görülmektedir. Talep edilen yazıya karşılık cevap yazısı gelmiş ve şirket ikna olup seferin yapılmasına karar vermiştir. Bu olayda armatör ilk kirayı almış, örneğin ilk 15 günlük kira verilmiş ancak ondan sonraki kiraları alamamıştır. Netice olarak elinde yazı olmasına rağmen Armatör bu olayda çok fazla para kaybetmiştir. Meğerki orada bir tane teleks memuru bulmuşlar, ona imza attırmışlar. Şirketten faks çektirmişler.
Burada dikkat edimesi gereken husus garanti mektuplarında bir direktör simgesi olması, yetkili imza aranması ve şirketin yetkili imzasının da belli bir yazım şeklinde olmasıdır. Mesela Charter partiye büyük harfle A Şirketinin “We guarantee the performance of…” diye biri bir close koydurup size bir garanti vermesinin mahkemede geçerli olmadığı görülebiliyor. Çünkü asıl şirketin haberi olmadan bu yazıyı A Şirketi vermiş olabilir diye değerlendirilebilmektedir. Burada asıl olay o büyük firmayı başka bir firmanın kopya etmesidir.
Yine bu tip durumları yaşamamak için özellikle Çin ile iş yapan firmaların garanti mektubu altındaki, hatta charter parti altındaki imzanın o şirketi temsil etme yetkisi olan kişilere ait olduğunun tasdikinin yapılması önem arz eder. Bunun için o firmanın kendi ticaret odasından teyidi ve hatta ticaret odasının tasdikinin de bizim Türk Konsolosluğundan tasdikinin alınması faydalı olur. Çin’de, devlet kaşe benim diyor, başlıklı kâğıt da benim, ama imza da beni bu şekilde temsil etmeye yetkili birisi değil diyebiliyor. Bunu bilerek de yapan çok Çin şirketi olabilmektedir.
Geçmiş dönemlerde yine böyle bir olayı madencilerden bir firma yaşamıştır. Yine antetli kağıt, şirket kaşesi, imza ve fakat imza yetkili imza değil. İşte böyle bir olayda milyonlarca dolarlık mal ziyanı. Çoğu ihraç malları orada survey yapılmak kaydıyla gidiyor ve şu anda malı teslim etmiş ama paralarını alamamış vaziyetteler. İmza şirketteki yetkili kişinin imzası olmadığı için.
Buna benzer olay 2007’de yılında da yaşanmıştır. Gemi kiralanmış, gemiye yükleme yapılmış, Çin’den ilk 15 günlük kira da alınmış, gemi rulolar ile yüklenip yola çıkmış, ancak sonrasında para alınamamıştır. Rulolar Çin’den İtalya’ya kadar taşınmış ve de hiç para alınamadığı halde bir hak iddia edemeden yük boşaltılmıştır. Konşimento olduğu halde, ne mala el konulabilmiş, ne de aşağı yukarı o zamanın parasıyla 2,2 milyon dolar olan para alınabilmiştir. Mal üzerinde de hiçbir talepte bulunulamamıştır.
Bu konuda P&I’larda bir seçenek bulunduğu düşünülmektedir. O nedenle bu tip durumlar için P&I’larla bir düzenlemenin bulunması bu tip durumları hafifletmek açısından faydalı olabilir.