IMO ( ULUSLARARASI DENİZCİLİK ÖRGÜTÜ ) ‘NUN KARARI GEREĞİNCE, ÇEVRE KİRLİLİĞİNİ ÖNLEMEK İÇİN GEMİLERİN YENİ YAKIT DÜZENİNE GEÇİŞİ ( 2020 YILI İTİBARİYLE ) VE HUKUKEN DOĞABİLECEK MESELELER
IMO'nun Deniz Çevresini Koruma Komitesinin MEPC 280(70) sayılı kararı ile yürürlüğe koyduğu ve buna ilişkin yayınlanan rehberler ile düzenlenmiş bulunan, deniz yakıtlarındaki sulfür oranının %0.5 –(yüzde yarımdan) az olması gerektiği kuralı Denizciliği , Çevre korumasında öncü sektörlerden biri durumuna getirmiştir. Denizcilik faaliyeti dünyada karbondioksit emisyonunun (emilimi) sadece %2'sine sebebiyet vermekte iken, Denizcilik'in dünya ikliminin havasının temizlenmesi konusunda katı kurallar ile karşılaştığı görülmektedir.Diğer taraftan Denizciliğin, hava ulaşımından çok daha fazla (20 kat fazla) hava kirlenmesine yol açtığı belirtilmiştir.
IMO'nun dünyanın değişik bölgelerini dörde ayırarak sulfüroksit emilimine getirdiği sınırlamaya uymak için, Armatörler, çare aramaya başlamışlar ve bilindiği üzere , gemilerinden çıkan egzoz gazlarının temizliği için iki yola müracaat edilmiştir.
Yüksek sülfür (kükürt), oranlı yakıtlar kullanmaya devam etmek amacıyla, gemiler, scrubber adı verilen, temizleyici baca sistemleri monte etmeye başlamışlardır. Ağır yakıtları, daha ucuz olduğundan , kullanmaya devam edebilmek için, scrubber (sülfürü exhaust’da ayırıcı sistem ) sistemini monte etmek adeta mecburi hale gelmiştir.
İkinci çözüm ise , düşük sulfür oranlı yakıtları kullanmak örneğin; LNG sıvılaştırılmış doğal gaz, Liquidated Natural gas (LNG) gibi.
1 Ocak 2020 ‘de başlayacak uygulama MARPOL VI( International Convention for the Prevention of Pollution from Ships ) ,yeni yakıt sülfür oranı rejiminin birçok Charter Party ihtilafına yolaçacağını düşünen yabancı hukukçular bulunmaktadır.
BIMCO, düşük kükürtlü yakıt kullanımı ve bunları satın alma kuralları konusunda BIMCO BUNKER TERMS , Fuel Sulphur Content Clause’un yerine , 2020 Marine Fuel Sulphur Content Clause’u dercederek, Standart Bunker Clauses kapsamına almıştır. Bu YAKITCILAR /Tedarikçiler ve Donatanlar /operatörler arasında geçerli olan kurallar silsilesidir.
Diğer taraftan , BIMCO özellikle TIME CHARTER(zaman üzerine çarter) Mukaveleleri için , iki yeni hüküm tavsiyesi getirmiştir. Bu düzenlemeler , Kiracılar ile Armatör veya gemi İşletmecisi / Operatör arasında düşük sülfür yakıta geçiş sırasında ve özellikle devam eden yani 2020’ye doğru sarkan mukaveleler için tarafların ne suretde hareket edeceklerini tayin etmek için tavsiye hükümlerdir. Örneğin gemideki mevcut yakıtın fiat olarak değerlendirilmesi ve en yakın limanda , tankların temizliği ve yeni yakıt alımı, bunların kira ücretine yansıması ve vbg daha çok sayıda meselenin hukukçular ile birlikte hüküm altına alınmasında fayda vardır.
1. Marine Sulphur content clause BIMCO 2020 Denizcilik Sülfür muhtevası Clause’u ve
2. BIMCO 2020 Fuel transition clause BIMCO 2020 Yakıt geçiş/değişiklik hükmü
BIMCO'nun, bu yeni hükümlerinin Time Charter muhavelelerine .dercolunması tavsiye edilmiştir.
2020 Marine Fuel Sulphur Content Clause, MARPOL Annex VI'nın gereklerini yerine getirmek anlamına gelmektedir.
2020 Fuel Transition Clause ise, %3.50 sulfür oranından %0.50 sulfür oranına hangi yöntemle geçileceğini , düzenlemektedir.
Time Charter Party'ler için önerilen bu düzenleme ;Kiracı ile Armatör arasındaki hukuki ve finansal sorumlulukların nasıl ve ne oranda paylaşılacağını, önceden belirleyebilmek içindir.
BIMCO, gerekirse , ileride Scrubber hükmünü de düzenleyeceğini açıklamıştır.
Düşük sulfür kullanımına transferde veya Scrubber kullanımını süresince, karşılaşılabilecek çeşitli olaylar, problemler ve hukuki ihtilaflar doğması ve bu geçişin zorlu bir süreç olacağı düşünülmektedir.
Voyage Charter parties yönünden ise, Armatörlerin gemilerinin yakıt tanklarını temizleyerek, az sülfür oranlı yakıt temin etmeleri ve bu yükümlülüğün bir sebepten eksik veya hiç gerçekleştirilmemesi sebebiyle, gemilerin sefer düzeninin bozulması, Limanlarda gecikmeler, cezalar ve bunların neticelerinin hem Donatana hem de Kiracıya( Charterer’e ) yansıyan bazı , zararların oluşması ihtimal dahilindedir.
Time Charterers (Kiracılar) 1 0cak 2020'den itibaren en yakın limana kadar mevcut yakıt ile seyrederek daha sonra , yeterli doğru yakıtı temini etmeye çalışacaklar veen kısa zamanda uygunsuz (noncompliant) yakıtı tahliye edeceklerdir.
Armatörler , yakıt tanklarının compliant / uygun yakıt almaya elverişli hale gelmesini temin etmeye mecbur kılınmaktadır.
Taraflardan biri yükümlülüğünü yerine getirmediğinde , diğerinden zararını talepte bulunmak hakkını kullanacaktır.
Av. ALEV ELİF BELLER
TAB Hukuk Danışmanı
IMO'nun Deniz Çevresini Koruma Komitesinin MEPC 280(70) sayılı kararı ile yürürlüğe koyduğu ve buna ilişkin yayınlanan rehberler ile düzenlenmiş bulunan, deniz yakıtlarındaki sulfür oranının %0.5 –(yüzde yarımdan) az olması gerektiği kuralı Denizciliği , Çevre korumasında öncü sektörlerden biri durumuna getirmiştir. Denizcilik faaliyeti dünyada karbondioksit emisyonunun (emilimi) sadece %2'sine sebebiyet vermekte iken, Denizcilik'in dünya ikliminin havasının temizlenmesi konusunda katı kurallar ile karşılaştığı görülmektedir.Diğer taraftan Denizciliğin, hava ulaşımından çok daha fazla (20 kat fazla) hava kirlenmesine yol açtığı belirtilmiştir.
IMO'nun dünyanın değişik bölgelerini dörde ayırarak sulfüroksit emilimine getirdiği sınırlamaya uymak için, Armatörler, çare aramaya başlamışlar ve bilindiği üzere , gemilerinden çıkan egzoz gazlarının temizliği için iki yola müracaat edilmiştir.
Yüksek sülfür (kükürt), oranlı yakıtlar kullanmaya devam etmek amacıyla, gemiler, scrubber adı verilen, temizleyici baca sistemleri monte etmeye başlamışlardır. Ağır yakıtları, daha ucuz olduğundan , kullanmaya devam edebilmek için, scrubber (sülfürü exhaust’da ayırıcı sistem ) sistemini monte etmek adeta mecburi hale gelmiştir.
İkinci çözüm ise , düşük sulfür oranlı yakıtları kullanmak örneğin; LNG sıvılaştırılmış doğal gaz, Liquidated Natural gas (LNG) gibi.
1 Ocak 2020 ‘de başlayacak uygulama MARPOL VI( International Convention for the Prevention of Pollution from Ships ) ,yeni yakıt sülfür oranı rejiminin birçok Charter Party ihtilafına yolaçacağını düşünen yabancı hukukçular bulunmaktadır.
BIMCO, düşük kükürtlü yakıt kullanımı ve bunları satın alma kuralları konusunda BIMCO BUNKER TERMS , Fuel Sulphur Content Clause’un yerine , 2020 Marine Fuel Sulphur Content Clause’u dercederek, Standart Bunker Clauses kapsamına almıştır. Bu YAKITCILAR /Tedarikçiler ve Donatanlar /operatörler arasında geçerli olan kurallar silsilesidir.
Diğer taraftan , BIMCO özellikle TIME CHARTER(zaman üzerine çarter) Mukaveleleri için , iki yeni hüküm tavsiyesi getirmiştir. Bu düzenlemeler , Kiracılar ile Armatör veya gemi İşletmecisi / Operatör arasında düşük sülfür yakıta geçiş sırasında ve özellikle devam eden yani 2020’ye doğru sarkan mukaveleler için tarafların ne suretde hareket edeceklerini tayin etmek için tavsiye hükümlerdir. Örneğin gemideki mevcut yakıtın fiat olarak değerlendirilmesi ve en yakın limanda , tankların temizliği ve yeni yakıt alımı, bunların kira ücretine yansıması ve vbg daha çok sayıda meselenin hukukçular ile birlikte hüküm altına alınmasında fayda vardır.
1. Marine Sulphur content clause BIMCO 2020 Denizcilik Sülfür muhtevası Clause’u ve
2. BIMCO 2020 Fuel transition clause BIMCO 2020 Yakıt geçiş/değişiklik hükmü
BIMCO'nun, bu yeni hükümlerinin Time Charter muhavelelerine .dercolunması tavsiye edilmiştir.
2020 Marine Fuel Sulphur Content Clause, MARPOL Annex VI'nın gereklerini yerine getirmek anlamına gelmektedir.
2020 Fuel Transition Clause ise, %3.50 sulfür oranından %0.50 sulfür oranına hangi yöntemle geçileceğini , düzenlemektedir.
Time Charter Party'ler için önerilen bu düzenleme ;Kiracı ile Armatör arasındaki hukuki ve finansal sorumlulukların nasıl ve ne oranda paylaşılacağını, önceden belirleyebilmek içindir.
BIMCO, gerekirse , ileride Scrubber hükmünü de düzenleyeceğini açıklamıştır.
Düşük sulfür kullanımına transferde veya Scrubber kullanımını süresince, karşılaşılabilecek çeşitli olaylar, problemler ve hukuki ihtilaflar doğması ve bu geçişin zorlu bir süreç olacağı düşünülmektedir.
Voyage Charter parties yönünden ise, Armatörlerin gemilerinin yakıt tanklarını temizleyerek, az sülfür oranlı yakıt temin etmeleri ve bu yükümlülüğün bir sebepten eksik veya hiç gerçekleştirilmemesi sebebiyle, gemilerin sefer düzeninin bozulması, Limanlarda gecikmeler, cezalar ve bunların neticelerinin hem Donatana hem de Kiracıya( Charterer’e ) yansıyan bazı , zararların oluşması ihtimal dahilindedir.
Time Charterers (Kiracılar) 1 0cak 2020'den itibaren en yakın limana kadar mevcut yakıt ile seyrederek daha sonra , yeterli doğru yakıtı temini etmeye çalışacaklar veen kısa zamanda uygunsuz (noncompliant) yakıtı tahliye edeceklerdir.
Armatörler , yakıt tanklarının compliant / uygun yakıt almaya elverişli hale gelmesini temin etmeye mecbur kılınmaktadır.
Taraflardan biri yükümlülüğünü yerine getirmediğinde , diğerinden zararını talepte bulunmak hakkını kullanacaktır.
Av. ALEV ELİF BELLER
TAB Hukuk Danışmanı