Dünya Genelinde Konteyner sıkıntısı neden oluştu? Neden taşıma fiyatları arttı. Türk Armatörler Birliği Bilimsel Komiteleri Gemi İşletmeciliği Komitesi Direktörü Sayın Harun Şişmanyazı’nın Kaleminden
2020 yılında özellikle Mart, Nisan ve Mayıs aylarında neredeyse durma noktasına gelen konteyner taşımacılığı Haziran 2020’den itibaren inanılmaz bir taleple karşılaşmaya başlamış ve bundan sonra konteyner taşımacılığında boş konteyneri istenilen limanda bulma konusunda sıkıntıyla karşılaşılmaya başlamıştır. Türkiye’de de bu sıkıntı inanılmaz bir boyutta kendisini göstermiş ve başta ihracatçılarımız olmak üzere konteyner bulunması neredeyse imkansız bir hal almıştır. Neredeyse konteyner firmalarımız 3 ay sonrası için yer verebilmiştir.
Sayın Harun Şişmanyazıcı ekteki yazısı ile bu konuyu tüm yönleriyle ele almış ve sektörümüze aktarmıştır. Yazısından aldığımız bir paragrafta Sayın Şişmanyazıcı şunu söylemektedir.
“Yani sorun sadece Türkiye için olmayıp dünya genelinde şikayete neden olan bir husustur. Çünkü konteyner navlunları anormal artmıştır. 2020 başında Çin’den Avrupa’ya yapılan taşımalarda 2000 USD olan konteyner navlunları Ocak ayında 14.000 USD’ye çıkmıştır. 30 yıllık veriler incelendiğinde böyle bir yükseliş görülmemiştir. Bir çok rotada navlunlar %600 , %200-300 yükselmiştir. Bunun nedeni ise özetle Pandemi kaynaklı talep değişikliği, ülkelerin üretimi desteklemek yerine, tüketicinin cebine para koyarak onların satın alma gücünü artırması, bu teşvikleri sağlayan ülkelerdeki üretimin ve alt yapı yatırımlarının zaman zaman durması nedeni ile talep edilen malların Çin başta olmak üzere Doğu Asya Ülkelerinden gelmesi, hane halkının ceplerine konan para ile kapalı olan hizmet sektörü ürünlerini satın alamamaları yüzünden emtia alımlarına yönelmesi, bu yüzden ithalat talebindeki patlama, gelen malları ,konteynerleri koyacak yer olmaması nedeni ile limanlarda sıkışıklığın artması, depo yetersizlikleri nedeni ile malların konteynerler içinde daha uzun kalması ,tedarik zinciri kırılmaları, ithal ülkelerinde fabrikaların kapanması ve ekonominin durması, bazı ülkelerde zaman zaman limanların da kapatılması, limanlarda karantina uygulaması, limanlarda işçi grevleri, elaman sıkıntısı vb.dir.”
Gemi İşletmeciliği Komite Direktörümüz Sayın Şişmanyazıcı tespitlerin ötesinde yazıda çok değerli çözümleri de sizlere sunuyor.
Yazının tamamına aşağıdan ulaşılabilmektedir.
Haber Resim Kaynağı: http://otomasyondergisi.com.tr/
18.03.2021