Bilgi Giriş Tarihi | 08.11.2017 |
Küba’ya uygulanan yaptırımlarla bağlantılı olarak ABD menşeli bir hukuk bürosuyla çalışmak fayda sağlıyor
Tanker de nispeten kiracılar da ya da terminallerde daha az sorunlar yaşanmaktadır. Tankerlerin tehlike ile ilgili riskleri belki daha fazla, ama counter parti de riskleri nispeten daha az olmaktadır. Bunlardan bir iki tanesi burada aktarılacaktır
Bir firma gemisi Küba’ya bir yük getirmiştir. Daha önce hatırlanacağı üzere Küba’ya giden gemiler 6 ay Amerika’ya gidemiyordu. Onunla ilgili “sanction” kolaylaştırılmıştır. Ama piyasada bu sanction’ın direk kaldırıldı gibi duyurulması yanlış anlamalara sebebiyet verebilecektir. Onun bir wording’i bulunmakta, kurala bağlı olmaktadır. Dolayısıyla armatörlük firması bu konu için bir tane Amerikan Hukuk bürosu atamış, Küba’ya getirdiği yükün classification’ınını Amerikan Hukuk Sistemi vasıtasıyla US Customs System ile yaptıktan sonra sanction’daki sistemdeki kodlanmaları uygun hale getirdikten sonra izin alınmıştır. O da US Coast Guard ve acenteden de double check yapılmıştır. Bu şekildeki doğru bir uygulama sonrasında bir de gemi Küba’dan yük almış ve navlun katlanmıştır. Sonrasında bir iki tane Amerikan brokeri, Almanya’dan bir tane kimyasal operatörü aramış ve armatöre bu nasıl yaptıklarını sormuşlardır. Küba’dan bir broker armatöre haber yazmaya başlamıştır.
Burada önemli olan husus mevzuatın doğru yöntemlerle yerine getirilmesidir. Bir Türk avukatın ABD tarafından uygulanan yaptırımlar konusunda eğer daha önce ilgilenmediyse, doğal olarak fikir yaratması zor olacaktır, ancak ABD’deki bir hukuk firmasıyla bu işin yürütülmesi doğru neticeler ortaya koyabilecektir. Dolayısıyla burada P&I’ın üstünden referansla gidilerek Amerikan Hukuk Bürosuyla 1000-1500 dolarlık bir maliyet ile çalışılmıştır. Hindistan konusu gibi, Amerika’daki bu tip konular gibi, her zaman ilgili hukukun hukuk bürosuna danışmakta ve onların legal of opinion’a sorumlu olarak kısmen bağlamakta fayda olduğu düşünülmektedir.
Şu an Obama’nın bu konuya ilişkin yaptığı bir değişiklik var. O da basitçe şunu diyor; Küba’ya getirdiğiniz yük “Customs ACT 99” Yük listesinde ise istisnasınız diyor. Bu liste çok kapsamlı bir liste. Bu konuda armatörlük firması hukuk bürosuna gitmiş ve hukuk bürosu da yorumun farklı olduğunu söylemiştir. Şöyle ki; “Özellikle Avrupa’daki bir limandan alınan ve başka bir ülkeden yüklenerek Küba’ya giden bir yük olduğu için istisnasınız, ama mesela Küba’ya bir yükle gittiniz ve tahliyeden sonra üstünüzde kısmen bir yük var bunla Amerika’ya gidemezsiniz. Yani Transshipment’ın üstünüzde olmaması lazım. Bütün yükü orda tahliye etmeniz lazım.” Denmiştir. Araştırma o nedenle çok önem arz etmektedir. Bu yükte kuru yük ya da tanker diye bir farklılaşma olmamaktadır. Bu çözümle birlikte gemi Cebelitarık’a balast geleceği yerde Küba’dan US Gulf’a gitmiş Houston’dan Texas’a West Africa’ya etanol getirmiştir.