Bilgi Giriş Tarihi | 08.11.2017 |
Operasyonel hatalar ve çıkarılan dersler
Bir tanesi kaptana doğrudan veya gereğinden fazla görev yüklemek. Genelde kaptan yük uzmanı olarak görülmektedir. Örneğin gemi limandan tuz yüklüyor, ilk seferde yük beyaz, ikinci seferde aynı yük sarı. Bu durumda kaptan o yükün evsafı ve yükleme konusunda tereddütte düşebiliyor. Ya da tuzda büyük bir miktar su var. Kaptan yine o yükün evsafı ve yükleme konusunda tereddütte düşebiliyor.
Gemiler özellikle Ukrayna’dan tahıl yüklüyor, vagona alıyorlar, vagonu ambarın içinde ters çeviriyorlar, döküyorlar tahıl olup olmadığı ambarda görülebiliyor. Mal artık ambarda olduğundan reddetme hakkı ortadan kalkıyor. Eğer görülebilir alanda bir yük varsa kaptan burada görevlendirebilir.
Bunun dışında charter partilerde normun verdiği konunun kabulü, zamanın ne zaman sayılmaya başlanacağı, ne zaman duracağı, suspend olacağı, weather close ile ilgili birçok ucu açık konu bulunmaktadır. Tam tarif edilememekle beraber bunlar kaptana sıkıntı yaratabilmektedir. Bu tip durumların genel olarak armatörün, kaptanın aleyhine döndüğü ve sonrasında çok uğraş vermek gerektiği görülmektedir.
Yine charter partilerde değer tahmini yaparken özellikle daha gerçek, daha reel değerler üzerinden gidilmesi gereklidir. Tahminlerle nihai değer arasındaki fark o bağlantının kalitesini göstermektedir. Bu değerler ne kadar birbirine yakınsa o zaman iş en iyi şekilde yapılıyor demektir.
Burada ambar temizliği ile ilgili çok büyük gemiler için çok büyük sıkıntıların olabileceği limanların gözden kaçırılmaması gereklidir.
Wording’lerin uygulamada yine ne anlama geldiğinin iyi bilinmesi lazımdır. Bu çok önemli bir konudur. Proformayı kiracı yazıp veriyor armatöre. Armatörün proformasını kabul eden kiracı sayısı iki bin charter parti içinde iki tanedir. O nedenle wordinglere çok dikkat etmek gereklidir. Örneğin bir wording’de kısaca diyor ki “time charter’da eğer armatör kendi sebepleri yüzünden rotadan sapma yapıp başka yere giderse, sapmaya ayrıldığı noktadan tekrar rotaya girdiği noktaya geçen zaman zamandan sayılmaz.” bunu bilmeyen çok kişi olabilir. Yani “buradan buraya giderken şu limana uğradığım zaman rotadan ayrıldığımda o fire, oradan giriyorum rotaya o fire” diye bir şeyin olması söz konusu olamaz.
Örneğin bir gemi jeneratör arızası veriyor, tüm çabalara rağmen onarımı yapılamıyor ve gemi sapma veriyor. Şirket bu klozu charter partiye koydurduğu için sapma sıkıntı yaratmıyor. Kısacası geminin rotası üzerindeki mevsimsel şartları, hava olaylarını, oluşabilecek teknik ve personel olumsuzluklarını dikkate alarak bunların charter parti içinde yer alması sağlanmalıdır.