Şimdi ne yapmalıyım?

Şimdi ne yapmalıyım?

Gemi kiracıları ve kural koyucu kurumlar daha çevreci gemiler talep ederken, armatörler bu isteği “ani değişim” olarak nitelemekte.

IMO, RightShip ve Sea Cargo Charter, armatörlerin yatırım kararlarını etkilemeye başlıyor.

Son düzenlemeler ve ticari baskılar gemi sahiplerinin daha çevre dostu gemilere yönelmelerine ilişkin yatırım kararlarını etkiliyor ve bu etkiye dair de piyasalarda bazı göstergelerin ortaya çıktığı gözüküyor. IMO’nun geçen yıl EEXI’yı, mevcut gemiler için minimum enerji standardını, karbon yoğunluğu göstergesini (CII) ve gemi operasyonlarında çevresel  etki derecelendirmesini zorunlu kılan kararı bir dönüm noktası teşkil etti.  Bu düzenlemeler 2022 tarihi itibari ile yürürlüğe girecek.

Tabii IMO’nun bu önlemleri piyasaya yeni bir hareketlilik getiriyor. Bu kararlar örneğin Sera Gazı (GHG) derecelendirmesi yapan RightShip veya Sea Cargo Charter gibi kiralanan gemilerin operasyonel performansını ölçen girişimleri de etkilemeye başlamaktadır.

Bu girişimlerin sonucu 2022’den itibaren gemiler hem düzenleyici kuruluşlar hem de ticari operatörler tarafından çevresel performansları açısından yakından incelenip derecelendirilecektir.

AP Moller Maersk ve Mitsui OSK Lines gibi önde gelen armatörlük firmaları, mevcut filolarının verimliliğini artırmak için bir takım projeleri başlattılar.

Gemi sahiplerinin “Şimdi ne yapmalıyım?” sorusu üzerine, DNVGL EEXI için bir platform yarattı.

Gereksinimlerin önünden ilerlemek

Kuru yük piyasasında bazı gemi sahipleri, Enerji Verimliliği Tasarım Endeksi’nin (EEDI) düzenleyici gereksinimlerinin önünde giden verimlilik standartlarına sahip gemiler sipariş ederek bu düzenlemelere yanıt niteliğinde siparişler vermeye başladılar.

Japon gemi yapımcısı Oshima Shipbuilding, EEDI Faz III uyumlu kuruyük gemilerini pazarlamaya başladı ve Safe Bulkers ile Carras Hellas’tan sipariş aldı.

Yine Çinli Yangzijiang Shipbuilding, Bangladeş Meghna Group’tan Faz III uyumlu olduğu söylenen Mitsui E&S tarafından tasarlanan dört adet 66.000 DWT Neo-ultramax dökme yük gemisi siparişi almıştır.

Şu anda sadece yeni inşa gemiler EEDI standardının II. Aşamasına uymak zorundadır.  Faz III standardı 2025 yılına kadar zorunlu değildir.

Konteyner gemisi pazarında Tsuneishi Group (Zhoushan) Shipbuilding, Taicang Container Lines’dan yine EEDI Faz III standardına göre tasarlanmış 1.090 TEU’luk bir dizi konteyner gemisi siparişi almıştır.

Bir gemi brokeri en yüksek çevresel performans derecelendirmesine sahip gemilerin en çok pazarlanabilir olacağı ve gelecekte en iyi değerleri elde edeceğini  ve aynı şeyin varlık değeri için de geçerli olduğunu söyledi.

Mitsui OSK Lines endüstrinin en popüler verimlilik teknolojilerinden biri olan Propeller Bass Cap Finn (PBCF)’in son zamanlarda artış kaydettiğini bildirdi.

Bu pervaneden dünya çapında 3.500’den fazla ünite satılmıştır. Pervane üniteleri liman uğrakları sırasında limandaki mevcut gemilere veya yeni gemilere takılabilir.

Yakın zamanda güncellenen PBCF’yi pazarlayan MOL Techno Trade’den Gen Wada,

“EEXI gereksinimlerine yanıt olarak gemilerinin verimliliğini artırmak isteyenlerin artık operatörlerden ziyade gemi sahipleri olduğunu, geçmişteki yakıt tasarrufu talebinin uzun yıllar sadece operatörlerden geldiğini, armatörlerden bu yönde sıklıkla talep alınmadığı,

RightShip’in GHG değerlendirmesi ve EEXI’nın  yapıyı değiştirdiğini ve şimdi gemi sahiplerin de yakıt tüketimini iyileştirmek istediğini, bunun ani bir değişiklik olduğunu ve şu an armatörlerin yüksek potansiyelli müşteriler olmasını çok ilginç bulduğunu da”  ifade etmiştir.

Bir başka soru ise EEXI derecelendirmesinin mevcut verimlilik teknolojisinin çeşitliliğine yatırım yapanlara nasıl yansıtılacağıdır.  Verimlilik derecelendirme yöntemi, IMO’da hala tartışılmaktadır.

Wada, IMO’nun Enerji Verimliliği Teknolojisi listesinde zaten Kategori A olarak derecelendirilen PBCF teknolojilerine bağlı test tankının veya denizde yapılan denemelerin yüz binlerce dolara çıkabileceğini belirtmektedir.

Armatörler için bir baş ağrısı

Wada “EEXI durumu şu anda birçok gemi sahibi için sıkıntı. IMO’nun daha uygulanabilir bir değerlendirme yöntemi belirleyeceğini düşünüyorum.” dedi.

MOL şu anda yeni CII ve EEXI verimlilik gerekliliklerini yerine getirmek için kendi filosunu teknolojik açıdan yenileme sürecinde.  Ayrıca AP Moller Maersk filosunun verimliliğini artırmak için yakın zamanda 50 kişilik bir ekip kurdu.

MOL Techno-Trade PBCF teknolojisini, Oshima Shipbuilding’in geliştirdiği rüzgar enerji yelken sistemi gibi diğer enerji tasarrufu sağlayan cihazlarla birleştirerek MOL filosunun EEXI’sini iyileştirme planları üzerinde çalışıyor.

Wada Enerji tasarruflu dümen ve diğer cihazların geliştirilmesini tamamlayarak diğer enerji tasarrufu sağlayan cihazlar ve PBCF’nin kombinasyonuyla verimliliğin optimizasyonunu MOL’e teklif etmeyi planladıklarını belirtti.

 

 

 

20.01.2021