TÜRK ARMATÖRLER BİRLİĞİ
Sirküler No: 65 – 17/08/2020
Konu : Pandemi Kapsamında Gemiadamlarımızca Karşılaşılan Güçlükler ve Çözüm Önerileri-II
Türk Armatörler Birliği olarak Türk sahipli gemilerin seyrüseferini kesintisiz idame edebilmesi için özellikle personel değişimine ilişkin olarak firmaların ihtiyaçları güncel olarak takip edilmekte ve ilgili sorun, yaşanan güçlük ve konular devlet kademelerine iletilmektedir.
Bu kapsamda 17 Temmuz 2020 tarih ve 61 sayılı sirkülerimiz ile personel değişimi ve benzeri konularda yaşanan sorunlar ve bazı çözüm önerileri Genel Müdürlüğünüze iletilmiştir.
Bununla birlikte 5-6 Ağustos 2020 tarihlerinde personel değişimlerinin son durumunu görebilmek için kısa bir anket düzenlenmiş ve ankete 43 firma katılım sağlamıştır. Bu çerçevede pandeminin başladığı Mart ayından 5 Ağustos 2020 tarihine kadar 2877 gemi personelinin değiştirildiği, hala değiştirilme işlemine devam edilen 1446 gemi personeli olduğu ve bunlardan yaklaşık 200’ünün 12 ay üzerinde bir süredir gemide bulunduğu ve malum güçlükler nedeniyle değiştirilemediği ifade edilmiştir. Yine 43 firmanın gemilerinde bulunan personel mevcudunun 5150 civarında olduğu belirtilmiştir.
Bu ankette aynı zamanda sektördeki firmalarımıza “Personel değişimi konusunda ihtiyaç ve çözüm gerektiren sorununuz veya bizlere iletmek istediğiniz bir konu var ise belirtiniz.” ifadesi tevcih edilmiş ve çözüme ihtiyaç olduğu değerlendirilen aşağıdaki konular iletilmiştir.
– Gemiadamları için uçuş öncesi yapılan PCR testlerinde hava limanında kolaylık ve öncelik verilmesi.
– PCR testi raporlarının ve “Fit For Travel” raporlarının devlet hastanelerinden İngilizce ve mühürlü imzalı olarak da alınabilmesi. E-devlet çıktıları pek çok ülkede kabul görmüyor.
– Yaşanması muhtemel 2. dalga pandemi döneminde Türk Limanlarında değişimi yapılacak gemi personelinin gerek Seyahat İzin Belgesi alması gerekse Liman Başkanlıkları ve Sağlık Sıhhiye uygulamalarında yeknesaklığın sağlanması ile değişimlerde gerekli kolaylığın sağlanması (Bu konu daha önceki yazımızda da belirtilmiş idi.)
– Gemilerde değişimleri yapılamayan personelin gemiadamı ve diğer evraklarına müteakip dönem için de ek süre uzatımı verilmesi.
Bu çerçevede yukarıda belirtilen konulara ilişkin gerekli işlemlerin yapılmasını tensiplerinize sunarız.
Yukarıda belirtilen konular dışında özellikle Schengen vizelerinin alınması konusunda neredeyse tüm firmalarıımız güçlükler yaşadığını belirtmektedir. Bu güçlüklerin özellikle bazı ülkelerin vizeyi onaylama sürelerinin uzun olmasından, varış havalimanında bu vizelerin uzatılma işlemlerinin gerçekleştirilmemesinden, vize işlemlerini o ülke adına gerçekleştiren onaylı firmaların işlemleri yavaş yapmalarından veya konsoloslukların kapalı olmalarından kaynaklandığı ifade edilmiştir. Bu konuyla ilgili tarafımızca ülkeler bazından girişimlerde bulunulacaktır.
Pandemi ile ilintili diğer bir konu da Yakınyol Kaptan ve Baş Mühendislerin Uzakyol Kaptan ve Baş Mühendisliğe geçiş süresinin Şubat 2021’de sona ermesiyle ilişkilidir.
Malumları olduğu üzere 2018’de Gemi Adamları Yönetmeliğinde yapılan düzenleme ile Yakınyol Kaptan ve Baş Mühendislerin Uzakyol Kaptan ve Baş Mühendisliğe geçişlerinde değişikliğe gidilmiştir. Buna istinaden 2021 Şubat ayına kadar eski sistem ( 30 ay deniz hizmeti + sınav ) devam edecek ve fakat bu tarihten sonra da geçişler tamamen kaldırılacaktır.
Bu konuda Türk sahipli filomuzda firmalar 3000 GRT altında olan gemileri için mümkün olduğunca yakınyol ehliyeti olan personelin ehliyetlerini kullanmalarına imkân yaratarak sektöre de destek sağlamaya çalışmaktadır. Şu an yakınyol gemi kaptanlığından/ başmühendisliğinden uzakyol gemi kaptanlığına/başmühendisliğine geçmeye çalışan personel açıkçası izin periyotlarını çok kısa tutarak 2021 Şubat ayı öncesi deniz hizmetlerini tamamlamaya çalışmakta ve sınav hakkı kazanmak için ellerinden gelen tüm gayreti göstermektedirler.
Fakat Mart ayı itibari ile COVID-19 salgının ortaya çıkması ve tüm dünyada personel değişimlerinin Haziran ayı ortasına kadar durdurulmasına mecbur kalınmıştır. Türkiye’den dünyanın hiçbir yerine acil bir durum ( sağlık, ölüm, vb ) olmadığı sürece hiçbir şekilde uçuşlar yapılamamıştır. Bu durum gemilerin de bu yöndeki tüm operasyonlarını etkilemiş, yakınyoldan uzakyola geçiş yapmaya çalışan personel planlanan tarihlerde gemilerine katılamamış ve dolayısı ile istenen hizmet sürelerini tamamlama konusunda ciddi anlamda sıkıntıya düşmüşlerdir.
Bu şekilde oluşan mücbir bir sebep karşısında ve tarafınızca da uygun görülmesi halinde bu sürenin 6 ay daha uzatılmasının sektörde bu yönde oluşabilecek mağduriyeti önleyebileceği değerlendirilmektedir.
Arz ederim.
Hüseyin Çınar
Türk Armatörler Birliği
Genel Sekreter
Dağıtım
UAB Denizcilik Genel Müdürlüğüne
Bilgi
İMEAK Deniz Ticaret Odasına
Yönetim Kurulu Başkanına
Yönetim Kuruluna