
Türk Armatörler Birliği
Sayı : 40 / 30.04.2025
Konu : ABD Çin Yapımı Gemi Liman Hizmet Ücreti Uygulama Esasları
(DAĞITIM YERLERİNE)
ABD Ticaret Temsilciliği Section 301 kapsamında, ABD gemi inşa sektörünü kalkındırmak ve Çin menşeli gemilerin özellikle ABD ticaretindeki ağırlığını dizginlemek amacıyla, ABD Ticaret Temsilciliği tarafından 17 Nisan itibariyle yürürlüğe giren, ancak 14 Ekim 2025 itibariyle kati olarak uygulanması planlanan ‘Çin Menşeli Gemi, Operatör ve Amatörlere Yönelik Yeni Liman Hizmeti Ücretinin’ detayları belli olduğu için en önemli noktalar aşağıdaki gibidir.
ÖNEMLİ UYGULAMA ESASLARI
1. Yeni Liman Hizmet Ücreti 3 ana başlıkta uygulanacaktır.
- Çinli Gemi Operatörleri ve Çinli armatörlere yönelik hizmet bedeli: En çok COSCO gibi Çinli armatör ve Çinli operatörleri hedef alan kategori
- Çin’de inşa edilmiş gemileri işleten Gemi Operatörlerine yönelik hizmet bedeli: Çinli olmayıp Çin yapımı gemi sahibi ve işleticisi olan tüm denizcilik şirketleri
- Yabancı bir ülkede inşa edilmiş araç taşıyan gemi operatörlerine yönelik hizmet bedeli: ABD’de inşa edilmemiş tüm Ro-ro gemilerinin sahipleri ve operatörlerine yönelik hizmet bedeli
2. Tüm yeni tarifeler 6 ay ücretsiz olacak bir geçiş döneminden sonra 14 Ekim 2025 itibariyle tahsil edilmeye başlayacaktır.
3. Tarifeler ilk önerildiği gibi her bir ABD liman uğrağı başına değil, geminin ABD seferi başına uygulanacaktır.
4. Bir gemiye senede en fazla 5 sefer uygulanabilecektir.
5. 8 Mayıs 2025 tarihine kadar halktan konuyla ve tarifeyle ilgili görüş alınacak ve 19 Mayıs’ta Ticaret Temsilciliği nihai kamu görüşmesini düzenleyecek, muhtemelen değişim olursa son seklini vermiş olacaktır.
6. Çinli gemi operatörleri ve Çinli armatörlere ait gemilere uygulanacak yeni liman hizmeti tarifesi aşağıdaki gibidir.
- 17 Nisan 2025 itibariyle net ton başına $0
- 14 Ekim 2025 itibariyle net ton başına $50
- 17 Nisan 2026 itibariyle net ton başına $80
- 17 Nisan 2027 itibariyle net ton başına $110
- 17 Nisan 2028 itibariyle net ton başına $140
7. Konteyner kategorisinde (ikinci kategori) tarife detayları, hangisi yüksek olacak ise ya ‘Net ton başına’ ya da ‘Tahliye Edilen Konteyner Adedi Başına’ aşağıdaki gibi uygulanacak:
- 17 Nisan 2025 itibariyle net ton başına $0
- 14 Ekim 2025 itibariyle net ton başına $18
- 17 Nisan 2026 itibariyle net ton başına $23
- 17 Nisan 2027 itibariyle net ton başına $28
- 17 Nisan 2028 itibariyle net ton başına $33
Veya;
- 17 Nisan 2025 itibariyle tahliye edilen her bir konteyner başına $0
- 14 Ekim 2025 itibariyle tahliye edilen her bir konteyner başına $120
- 17 Nisan 2026 itibariyle tahliye edilen her bir konteyner başına $153
- 17 Nisan 2027 itibariyle tahliye edilen her bir konteyner başına $195
- 17 Nisan 2028 itibariyle tahliye edilen her bir konteyner başına $250
8. Belirtilen yeni tarifenin ABD menşeli gemi sahiplerine veya 3 sene içinde ABD menşeli gemi satın alan firmalara yönelik istisnalar ve benzer muafiyetler de mevcuttur.
KISA DEĞERLENDİRME
9. Ancak burada en önemli istisnayı ‘Hedeflenen Kapsam’ maddesinde görüyoruz. Bu özellikle Türk Sahipli Konteyner Gemileri için önemli bir maddedir.
10. Bu madde gereği ‘kapasitesi 4.000 teu altında olan Çin yapımı gemiler’ bu yeni tarife uygulamasından muaf tutulacak.
11. Her ne kadar ABD hükümeti bu yeni liman hizmeti uygulamasında ısrarcı görünse de daha önce MSC ve Maersk gibi hatların itirazları ve navlun yükseltme açıklamaları gibi tepkiler önümüzdeki 1 aylık görüş toplama süresinde yine oluşabilir ve yönetimin bu tasarıyı yeniden gözden geçirme ihtimali gündeme gelebilir. Gümrük tarifelerinde olduğu gibi ilk açıklanan tarife ile nihai olarak uygulanacak arasında büyük farklar olabilir.
12. Ayrıca, yeni gümrük tarife uygulamaları kapsamında yapılan ikili ülke görüşmelerinin Çin ile de yapılabileceğine yönelik güncel sinyaller düşünüldüğünde, bu uygulamanın değişme ihtimali doğabilir.
13. Bu uygulama tasarısında ayrıca Çin menşeli STS Gantry Crane ve Çin’de üretilmiş konteynerlere uygulanması planlanan yeni hizmet tarifesi de mevcut. Fakat konu henüz kamudan görüş toplama aşamasında ve uygulamanın kesin netlik kazanması bekleniyor.
Hüseyin Çınar
Türk Armatörler Birliği
Genel Sekreteri
Dağıtım:
Yönetim Kurulu Başkanı
Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı
Yönetim Kurulu Üyeleri
Üyeler