Sayı : 84
Konu : SHaPOLI/EPL Sistemlerinde Güç Rezervinin Kullanımı ve Kullanım Bilgilerinin Raporlanması
İlgi : Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğü’nün 28.11.2023’te gönderilen SHaPOLI/EPL Sistemlerinde Güç Rezervinin Kullanımı ve Kullanım Bilgilerinin Raporlanması konu başlıklı E-36712415-160.02-1526508 sayılı yazısı
(DAĞITIM YERLERİNE)
Bilindiği üzere gemilerde Enerji Verimliliği Mevcut Gemi İndeksi (EEXI) gerekliliklerinin sağlanması için gemi makine gücünün veya şaft gücünün sınırlandırılması gerekebilmekte olup bu kapsamda IMO tarafından MEPC 335(76) sayılı Karar kabul edilerek rehber yayımlanmıştır. Akabinde 07.07.2023 tarihinde MEPC 375(80) sayılı Karar ile ilgili rehberde değişiklik yapılmıştır.
Bahse konu kurallar ve uygulamalar kapsamında, yetkilendirilen klas kuruluşları ve denizcilik sektörümüzden, makine güç rezervinin makine bakımı kapsamında hangi durumlarda (yüksek güçlerde baca içi kurum ve tozların atılması, makine güç ölçümleri vb..) kullanılabileceği ile klas kuruluşlarının konuyla ilgili denetim ve sorumluluklarına açıklık getirilmesi talep edilmektedir.
Bahse konu rehberin 3.1 nolu paragrafında; MARPOL Ek VI kural 3.1’e uygun olarak yalnızca bir geminin emniyetini sağlamak veya denizde can kurtarma amacıyla (örneğin; olumsuz hava koşulları ve buzlu sularda seyir, arama ve kurtarma faaliyetlerine katılım sağlama, korsanlardan kaçınma, makine bakımı vb.) güç rezervinin kullanılmasına izin verilebileceği, ayrıca gemi kaptanının ve sorumlu güverte zabitinin emniyet amacıyla gerektiğinde güç rezervini kullanabilmesinin kısıtlanmamasının önemli olduğu ve bu hususların SHaPOLI/EPL Gemi İşletim Manueli (Onboard Management Manual – OMM) ve/veya Emniyetli Yönetim Sisteminde açıkça kayıt altına alınması gerektiği belirtilmektedir.
Rehberin 3.4 nolu paragrafında ise; şaft/motor gücü sınırlamasını kaldırarak güç rezervinin kullanılması durumunda geminin; ilgili sertifikayı düzenleyen bayrak devleti veya klas kuruluşu ve ilgili varış limanı yetkili makamına paragraf 3.2’ye uygun olarak kaydedilen bilgileri gecikmeden bildirmesi, bunun yanı sıra bayrak devletinin her yıl 30 Haziran’a kadar, bir önceki takvim yılı için 1 Ocak’tan 31 Aralık’a kadar 12 aylık süre boyunca paragraf 3.2’de belirtilen bilgilerle güç rezervinin kullanımını IMO Sekreteryasına rapor etmesi gerektiği belirtilmektedir.
Ayrıca, ilgili rehberin 3.5 no’lu paragrafında; güç rezervinin kullanılması ihtiyacının azalması veya mevcut riskler ortadan kalkar kalkmaz gemi personeli tarafından anında güç rezervi sınırlamasının aktif hale getirilmesi, ilk fırsatta ilgili sertifikayı düzenleyen İdare veya klas kuruluşu tarafından güç sınırlama sisteminin uygun olarak aktif hale getirildiğinin (mührün geçerliliği vb.) makine jurnali, alınan fotoğraflar, mekanik mührün resetlenmesi gibi destekleyici kanıtlarla doğrulanması gerektiği belirtilmektedir.
Bu kapsamda;
- Yetkilendirilmiş Klas Kuruluşları tarafından toplanan bir önceki takvim yılına ait güç rezervinin kullanımına yönelik verilerin, her yıl 30 Haziran’a kadar IMO’ya (IMO tarafından belirlenecek sistem ile) ve Genel Müdürlüğümüz mail adresine gemi.denetim@uab.gov.tr MEPC 375(80) sayılı Karar ekindeki form ile gönderilmesi,
- Gemi işleteni tarafından SHaPOLI/EPL Gemi İşletim Manueli (OMM) ve/veya Emniyetli
Yönetim Sisteminde (ISM) gerekli güncellemelerin yapılması,
- Güç rezervinin kullanılması durumunda gemi tarafından, gecikme olmaksızın klas kuruluşuna ve geminin varış limanı yetkili otoritesine MEPC 375(80) Kararı ekindeki form kullanılmak suretiyle bildirim yapılması,
- Güç rezervi sınırlamasının tekrar aktif hale getirildiği durumda, gemi tarafından; gerekli kayıtların tutulması, gecikme olmaksızın klas kuruluşuna ve geminin varış limanı yetkili otoritesine ilgili form kullanılmak suretiyle bildirim yapılması, sistemin uygun şekilde aktif hale getirildiğinin/işlerliğinin klas kuruluşu tarafından gemiye çıkılmak suretiyle, gemiye çıkılmasının mümkün olmadığı durumlarda ise Ulaşma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğü’nden izin alınmak suretiyle uzaktan kontrol yöntemi ile destekleyici kanıtlarla birlikte doğrulanması,
- Geminin güç rezervi sınırlamasının makine bakımı sebebiyle iptal edilerek kullanılmasına yönelik ilgili rehberlerde bir açıklama olmadığı, bunun yanında yüksek güçlerde baca içi kurum ve tozların atılması için güç rezervi kullanımının uygun değerlendirilmediği, geminin bakım onarımda olduğunu belgelendirmesi koşulu ile sadece bu süre içinde makine güç ölçümleri de dahil olmak üzere diğer bakım işlemleri için güç rezervini kullanabileceği değerlendirilmiş olup üyelerimiz ve diğer armatörlerimizin (Ayrıca Yetkilendirilmiş Klas Kuruluşları işlemlerini bu şekilde gerçekleştirecektir) söz konusu uygulama ve kuralları bu kapsamda yürütmesini arz ederiz.
Saygılarımızla,
Hüseyin Çınar
Türk Armatörler Birliği
Genel Sekreteri
Dağıtım:
Yönetim Kurulu Başkanına
Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısına
Yönetim Kurulu Üyelerine
TABMM İcra Kurulu
Üye Firmalarımızın Genel Müdürleri,
DPA’leri,
Filo Müdürleri,
Teknik Müdürleri
Operasyon Müdürleri