Rapordan önemli noktalar.
Dünya Deniz Ticareti
* Deniz Ticaret hacmi 2018 yılında %2,7 artmıştır.
* Toplam deniz ticaret hacmi 11 milyon tona ulaşmıştır.
* 2019' da deniz ticaret hacminin %2,6, 2019 - 2024 yılları arasında ortalama %3,4 artması beklenmektedir.
* Global Konteyner Liman trafiğinin 2018 yılında %4,7 artarak 793,26 milyon TEU'ya ulaştığı tahmin edilmektedir.
* 2018 yılında deniz ticaretini etkileyen genel eğilimler ve belirsizlik faktörleri olarak ABD - Çin ticaret gerilimi, Hürmüz Boğazı olmak üzere olumsuz jeopolitik gelişmeler, iklim değişikliği ve hava kirliliğine bağlı yakıt kullanımındaki gelişmeler ve teknolojik değişimler değerlendirilmiştir.
* Rapor bu konuda kuruyük, tanker yükleri, bunların bölgesel kapasiteleri gibi çok önemli bilgileri içermektedir.
* Diğer önemli bir bilgi de Çin ve ABD arasındaki gümrük tarifelerin yüklere olan etkileridir. (Tablo 1.14)
Dünya Deniz Ticaret Filosu
* 2019 yılında dünyadaki gemi sayısı 95.402, yük taşıma kapasitesi 1.976.491 olmuş ve taşıma kapasştesi bir önceki yıla göre %2,6 artmıştır.
* 2018 yılında dünya ticaret filosunun %40'ı Çin'de, %25'i Japonya'da, %25'i Kore'de inşa edilmiştir.
* Konteyner filo kapasitesi %6 artmış, buna karşılık talep artışı %2,6 artış kaydetmiştir.
* Kuru yük tonaj taşıma kapasitesi %2,87, tanker tonaj taşıma kapasitesi %0,98 artmıştır.
* Dünya ticaret filosunun ortalama yaşı 2019 yılında 21 yaş olmuştur. Buna karşılık kuru yük gemilerinin %71'i, konteyner gemilerinin %56'sı, genel kargo gemilerinin %35'i, tankerlerin %54'ü 10 yaş ve altındadır.
* 2019 yılı için Türkiye'ye ait rakamlara bakıldığında;
- Türk ticaret filosu dünyada 16. filo olmuştur.
- Dünyadaki gemi geri dönüşümünün %2,3'ü Türkiye'de yapılmıştır.
- Türk ticaret filosu dünya ticaret filosunun %1,41'ini oluşturmaktadır.
- Ticaret filosunun değeri açısından Türkiye 10.6 Milyar USD değerlik filosu ile dünyada 20. sıradadır.
- Türkiye'nin 3,4 milyar dolar değerinde kuru yük gemileri, 1,3 milyar dolar değerinde tankeri, 2 milyar dolar değerinde genel kargo gemileri ve 1,3 milyar dolar değerinde konteyner gemisi bulunmaktadır.
- Bayrağında bulunan gemiler tonajı açısından Türkiye dünyada 30. sıradadır.
- Gemilerimizdeki Türk bayrağında 2018/2019 yılında %5.76'lık bir azalma olmuştur.
- Dünyadaki 21 global terminal operatörü arasında Yılport 17. sıradadır.
- Yılport dünyadaki konteynerlerin %0.8'ini elleçlemektedir.
Performans İndikatörleri
* Limanlara giriş-çıkış yapan gemi sayılarına göre Türkiye 47.488 adet ile dünyada 13. sıradadır.
* Türkiye için ortalama kuru yük elleçleme süresi 4 gün olup, bu süre ile Türkiye 25 ülke arasında 25. sıradadır. Dünya ortalaması 2.05 gündür.
* Diğer değerler için TABLO 3.1'e bakılabilir.
* Diğer önemli bir indikatör de bayrağa göre çevre indikatörüdür. Buna göre Türk bayraklı gemilerin %1,13'ünde Ballast Water Management sistemi, %0,97'sinde scrubber sistemi bulunmaktadır. Tier III'e uyumlu gemi yüzdesi ise %0,24'tür.
* Ballast Water Sistemleri takma konusunda dünya ortalaması %8, scrubber takma ortalaması %1,58, tier III'e uyum ortalaması %0,53'tür.
* Tüm değerleri görmek için Tablo 3.7'ye bakılmalıdır.
* Aynı çevre indikatörüne sahiplik açısından bakıldığında Türk sahipli gemilerin %3.52'sinde Ballast Water Management Sistemi ve %1,35'inde scrubber takılı olduğu, %0,35'nin de tier III uyumlu olduğu görülmektedir.
Yasal Düzenlemeler
Detaylar için Raporun 4. bölümü incelenmelidir.
Dünya Deniz Ticareti
* Deniz Ticaret hacmi 2018 yılında %2,7 artmıştır.
* Toplam deniz ticaret hacmi 11 milyon tona ulaşmıştır.
* 2019' da deniz ticaret hacminin %2,6, 2019 - 2024 yılları arasında ortalama %3,4 artması beklenmektedir.
* Global Konteyner Liman trafiğinin 2018 yılında %4,7 artarak 793,26 milyon TEU'ya ulaştığı tahmin edilmektedir.
* 2018 yılında deniz ticaretini etkileyen genel eğilimler ve belirsizlik faktörleri olarak ABD - Çin ticaret gerilimi, Hürmüz Boğazı olmak üzere olumsuz jeopolitik gelişmeler, iklim değişikliği ve hava kirliliğine bağlı yakıt kullanımındaki gelişmeler ve teknolojik değişimler değerlendirilmiştir.
* Rapor bu konuda kuruyük, tanker yükleri, bunların bölgesel kapasiteleri gibi çok önemli bilgileri içermektedir.
* Diğer önemli bir bilgi de Çin ve ABD arasındaki gümrük tarifelerin yüklere olan etkileridir. (Tablo 1.14)
Dünya Deniz Ticaret Filosu
* 2019 yılında dünyadaki gemi sayısı 95.402, yük taşıma kapasitesi 1.976.491 olmuş ve taşıma kapasştesi bir önceki yıla göre %2,6 artmıştır.
* 2018 yılında dünya ticaret filosunun %40'ı Çin'de, %25'i Japonya'da, %25'i Kore'de inşa edilmiştir.
* Konteyner filo kapasitesi %6 artmış, buna karşılık talep artışı %2,6 artış kaydetmiştir.
* Kuru yük tonaj taşıma kapasitesi %2,87, tanker tonaj taşıma kapasitesi %0,98 artmıştır.
* Dünya ticaret filosunun ortalama yaşı 2019 yılında 21 yaş olmuştur. Buna karşılık kuru yük gemilerinin %71'i, konteyner gemilerinin %56'sı, genel kargo gemilerinin %35'i, tankerlerin %54'ü 10 yaş ve altındadır.
* 2019 yılı için Türkiye'ye ait rakamlara bakıldığında;
- Türk ticaret filosu dünyada 16. filo olmuştur.
- Dünyadaki gemi geri dönüşümünün %2,3'ü Türkiye'de yapılmıştır.
- Türk ticaret filosu dünya ticaret filosunun %1,41'ini oluşturmaktadır.
- Ticaret filosunun değeri açısından Türkiye 10.6 Milyar USD değerlik filosu ile dünyada 20. sıradadır.
- Türkiye'nin 3,4 milyar dolar değerinde kuru yük gemileri, 1,3 milyar dolar değerinde tankeri, 2 milyar dolar değerinde genel kargo gemileri ve 1,3 milyar dolar değerinde konteyner gemisi bulunmaktadır.
- Bayrağında bulunan gemiler tonajı açısından Türkiye dünyada 30. sıradadır.
- Gemilerimizdeki Türk bayrağında 2018/2019 yılında %5.76'lık bir azalma olmuştur.
- Dünyadaki 21 global terminal operatörü arasında Yılport 17. sıradadır.
- Yılport dünyadaki konteynerlerin %0.8'ini elleçlemektedir.
Performans İndikatörleri
* Limanlara giriş-çıkış yapan gemi sayılarına göre Türkiye 47.488 adet ile dünyada 13. sıradadır.
* Türkiye için ortalama kuru yük elleçleme süresi 4 gün olup, bu süre ile Türkiye 25 ülke arasında 25. sıradadır. Dünya ortalaması 2.05 gündür.
* Diğer değerler için TABLO 3.1'e bakılabilir.
* Diğer önemli bir indikatör de bayrağa göre çevre indikatörüdür. Buna göre Türk bayraklı gemilerin %1,13'ünde Ballast Water Management sistemi, %0,97'sinde scrubber sistemi bulunmaktadır. Tier III'e uyumlu gemi yüzdesi ise %0,24'tür.
* Ballast Water Sistemleri takma konusunda dünya ortalaması %8, scrubber takma ortalaması %1,58, tier III'e uyum ortalaması %0,53'tür.
* Tüm değerleri görmek için Tablo 3.7'ye bakılmalıdır.
* Aynı çevre indikatörüne sahiplik açısından bakıldığında Türk sahipli gemilerin %3.52'sinde Ballast Water Management Sistemi ve %1,35'inde scrubber takılı olduğu, %0,35'nin de tier III uyumlu olduğu görülmektedir.
Yasal Düzenlemeler
Detaylar için Raporun 4. bölümü incelenmelidir.
Rapor Uluslararası Deniz Ticaretini, Dünya Ticaret Filosunu ve Hizmetlerini, performans göstergelerini ve yasal düzenlemeler ile deniz taşımacılığı teknolojilerini yıllık olarak değerlendiren önemli bir rapordur.<