672 gemiadamiıyla yapılan ankete göre pandemide gemiadamı yaşantısı analiz edildi.
Bu rapor COVID-19 salgını sırasında, gemiadamlarının deneyimleri üzerine yapılan bir araştırmanın ön bulgularına genel bir bakış sunmaktadır. Amaç pandeminin gemiadamlarının gemideki iş ve yaşamlarının yanı sıra zihinsel sağlıkları ve yorgunluklarının ve olumsuz etkisini hafifletebilecek faktörleri incelemektir.
Bilgiler 3 Temmuz ve 25 Eylül 2020 tarihleri arasında çevrimiçi bir anket yoluyla toplanmıştır. Bu rapordaki analizler gemide bulunan 671 gemiadamının bilgilerine dayanmaktadır. Katılımcıların 72,5% zabit ve 1 ay ila 18 ay arasında gemide bulunan ve neredeyse yarısı Kuzey Avrupa bayraklı gemilerde çalışanlardan oluşmaktadır. Çoğu ücretsiz sınırlı internet erişimine sahipti. Buna istinaden, bu çalışmanın verilerini yorumlarken, verilerin temsili bir örneğe dayanmadığını, daha temsili bir örnekten elde edilenin daha olumlu bir durum sunabildiğini görebiliriz.
Bazı temel bulgular aşağıda özetlenmiştir:
– Ankete katılanların çoğu salgının gemiadamı değişimleri ve gemi-sahil etkileşimlerini ciddi şekilde etkilediğini bildirdi. Katılımcıların tecrübeleri, pandeminin istihdamlarını ne şekilde etkilediğine, gemideki çalışma dışı yaşamlarını ve ihtiyaçlarına erişimlerini ne şekilde etkilediğine göre değişiklik gösterdi.
– Pandemi öncesine kıyasla katılımcıların neredeyse yarısı iş yüklerinde artış olduğunu bildirdi.
– Katılımcıların ortalaması kendilerini denizde daha güvende hissettiklerini bildirdi.
– Gemiadamı değişimleri, gemi-kıyı etkileşimleri (kıyı izninin olmaması ve malzeme teminindeki zorluklar dahil), gemide ki durum (örneğin: yüksek iş yükü, yorgunluk, çatışmalar, gerginlikler) ve kendi şirketlerinden bilgi ve destek eksikliği de ankete katılanlar tarafından bildirilen temel zorluklardır.
– “Çok” ve “yeterli” ve hiç destek yok diyenler arasında ki yanıtlarda 50/50 oranında bir ayrım var. Katılımcılar esas kendilerine destek kaynağı olarak şirketlerini, aile ve arkadaşlarını ve sosyal medyayı belirtmişlerdir.
– Ankete katılanların 40% son yedi gün içinde hemen hemen her gün depresyon semptomları yaşadıklarını belirtirken yarısından fazlası kaygı semptomları yaşadıklarını bildirdiler. Katılımcılar ortalama olarak son yedi gün içinde “bir kez” ve “birkaç kez” arasında tükenme belirtileri yaşadıklarını bildirdiler. Son yedi gün içerisinde en yaygın sorunlar katılımcıların yarısından fazlasında bitkinlik, yorgunluk ve uyku problemi yaşadıklarını bildirdiler.
Sonuçların Covid-19 salgını sırasında denizcilik paydaşlarının yapabileceği çeşitli destek alanlarına dikkat çekmektedir.
Deniz taşımacılığı şirketleri için öneriler:
– Etkili koruyucu önlemler ve tıbbi bakımın sağlanmasını sağlayın ve uygulayın
– Uygulanabilir geri dönüş planlarının yürürlükte olduğundan emin olun
– Gemiadamlarının kişisel kullanımı için gemide ücretsiz, hızlı ve güvenilir internet sağlayın
– Gemiadamlarının ihtiyaç duyduklarında temel kaynaklara ve desteğe erişmelerini sağlayın örn. tıbbi bakım, psikolojik destek, temel ihtiyaçlar ve izin olanakları gibi,
– Yorgunluk riski yönetim sisteminin yürürlükte olduğundan emin olun,
Hükümetlerin aşağıdakileri gerçekleştirmeleri için birlikte çalışması gerekir:
– Gemiadamlarını değişimlerini kolaylaştıracak şekilde kilit işçiler olarak kabul etmek, sahilde ayrılışlarını kabul emek ve sahil tesislerindeki hizmetlere erişim imkanı yaratmak.
– Gemilerin uluslararası yasa ve yönetmeliklerle sürekli uyumluluğunu sağlamak: Denizcilik Çalışma Sözleşmesi (MLC 2006) ve Denizde Can Güvenliği Sözleşmesi (SOLAS).
– Sosyal paydaşlar arasında işbirliği ve danışma faaliyetlerini yürütmek, istisnai koşullar altında, MLC 2006’nın dışında kalan konular için gemiadamları veya temsilcileriyle istişarelerde bulunarak tüm güvenli seçeneklerin dikkate alınmasını sağlayacak hükümleri uygulamak
Söz konusu rapora aşağıdan ulaşılabilmektedir.
28.01.2021