Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğünce ”Deniz Kirliliği Olaylarında Müdahalenin Planlanması” projesi yürütülmekte olup 11 Haziran 2024 tarihinde proje kapsamında söz konusu bakanlıkta bir çalıştay düzenlenmiştir.
Söz konusu çalıştayda sunumlar ve ayrıca 7 oturumda farklı konularda paneller düzenlenmiştir. Çalıştaya 85 farklı kurumdan 169 kişi davet edilmiştir.
Bu panellerden ”Liman, Tanker, Tersane İşletmecileri ve Gemi Sahiplerinin Görüşleri” başlıklı panele Türk Armatörler Birliği adına Yönetim Kurulu Başkan Yardımcımız ve ARKAS Denizcilik Başkan Yardımcısı Ali İbrahim Kontaytekin panelist olarak katılım sağlamıştır. Sayın Kontaytekin ”gemilerin deniz kirliliğine müdahale konusunda en hazırlıklı unsurlar olduğunu, gemideki talimlerle gemi personelinin eğitimlerinin sürekli taze tutulduğunu, SOPEP (Shipboard Marine Pollution Emergency Plans) ile gemilerden kaynaklı deniz kirliliğine ilişkin planların her daim güncel muhafaza edildiğini, bu plan çerçevesinde bulundurulması gereken malzemelerin kontrollü şekilde gemilerde bulundurulduğunu” belirtmiştir. Panele konuşmacı olarak TÜRKLİM, İMEAK DTO ve GİSBİR’den panelistler katılım sağlamıştır.
MARPOL Ek I’in 37. regülasyonu, 150 grosston ve üzeri petrol tankerlerinin ve 400 grosston ve üzeri tüm gemilerin onaylı bir Gemiye Özel Petrol Kirliliği Acil Durum Planı (SOPEP) taşımasını gerektirir. 1990 tarihli Uluslararası Petrol Kirliliği Hazırlık, Müdahale ve İşbirliği Sözleşmesi’nin 3. maddesi de belirli gemiler için böyle bir planın gerekliliğini belirtir.
MARPOL Ek II’in 17. Regülasyonu da benzer şekilde, dökme olarak zararlı sıvı maddeler taşıyan 150 grosston ve üzeri tüm gemilerin, zararlı sıvı maddeler için onaylı bir gemiye özel deniz kirliliği acil durum planı taşımasını gerektirmektedir.
Çalıştay çerçevesindeki projenin amacı ise; DENİZ ÇEVRESİNİN PETROL VE DİĞER ZARARLI MADDELERLE KİRLENMESİNDE ACİL DURUMLARDA MÜDAHALE VE ZARARLARIN TAZMİNİ ESASLARINA DAİR KANUN kapsamında risk değerlendirmesi ve acil müdahale planı hazırlamakla yükümlü kıyı tesislerinin deniz kirliliğine etkili müdahale etmesi için uygun metodolojinin seçilerek çevresel risklerin belirlenmesi ve kıyı tesislerinin sınıflandırılması ile tüm kıyılarımızda kirlilik olaylarına ve kirlenme tehlikesine karşı hazırlıklı olma, müdahalenin planlanması, atıkların toplanması bertarafı ile kirlenen alanların rehabilitasyonu faaliyetlerinin düzenlenmesi, zararların tazmini ve işbirliği esaslarını içerecek şekilde müdahale planlanması ve ulusal ve uluslararası müdahale planlamalarının güncellenmesidir.
14.06.2024
WhatsApp us