IMO’nun pandemi sürecindeki çözümleri Avukat Alev Elif Beller tarafından bir makale ile ele alındı
IMO, Uluslararası Denizcilik Teşkilatı insanlığın yaşadığı bu Krizde, Birleşmiş Milletlerin bir birimi olarak, üyesi olan tüm devletlere çağrıda bulundu. IMO, Pandeminin başlangıcından itibaren, Milletlerarası Taşımacılık sektörü durumundaki denizciliğin, bu tehlikeli hal ile ilk karşılaşan ve zorlukları yaşayan bir sektör olması itibariyle, durum önemlidir. IMO’nun, Birleşmiş Milletler teşkilatının bir birimi sıfatıyla esas olarak kuruluş amacı Denizcilik sektöründe insan hakları, ticaret, seyahat ve nakliyenin en sağlıklı, en doğru kurallara uygun şekilde yapılmasını sağlamak için birlik içinde gereken kuralları ihdas ederek, anlaşmalar, konvansiyonlar yapmaktır. IMO tüm üye devletlere bir çağrıda bulunarak, Pandemi krizinde IMO Sekretaryası ve diğer ilgili birimlerin art arda yayınladığı bir dizi duyurulara ilave olarak Kanaatimizce bir Katastrof ( Tehlike) niteliğindeki Pandemi krizine dair özellikle Gemi Deniz Personelinin, Limanlarda sağlıklı değişimi prosedüründe yoğun bir çalışma yürütmüştür.
Türk Armatörler Birliği bu konuda tüm bilgilendirme ve teşvik ve yardımları dijital ortamda üyelerine eksiksiz bilgilendirme ve duyuru ile destek vermiştir. Ancak Covid-19 sebebiyle, dünyanın çeşitli ülkeleri tarafından uygulanan Seyahat kısıtlamaları, neticesinde yaşanan problemlere çözüm üretmek üzere IMO 14 Eylül 2020 itibariyle, 300 000 den fazla Gemi Deniz Personelinin, kontrat sürelerinin bitmesine rağmen ülkelerine gönderilemediğini ve bir o kadar sayıda personelin de, istihdam edilmeyi bekleyerek, açıkta kaldığını duyurmuştur.
Bu konuda ILO ve ITO Uluslararası meslek kuruluşlarının, denizciler destek vermeye çalıştığı duyulmuştur. IMO’nun bu BEYANINA göre, Denizcilik sektörü İnsanlık krizi ile baş etmeye çalışmaktadır.
Bu Ortak duyuruda belirlenen hükümler, 15 adet Tedbir olarak, üye devletlere, Deniz, gemi personelinin korunmasına yönelik tavsiye niteliğinde, yaptırımlardır. MLC 2006 çerçevesinde Türk Armatörleri, bu zor dönemde, Dünya denizlerinde limanlarda bulunan gemi adamlarını kendi personeline dair azami çaba ve özen göstererek her ülkenin koyduğu kuralları, yerine getirmeye gayret etmiştir.
Ancak, bazı müelliflerin, tıp adamlarını 3.dunya savaşı olarak niteledikleri bu durum, tüm üye devletlerin Denizcilik kuruluşlarının ortak olarak elbirliği ile insanlık için çare bulunacak aşı ve ilaçlar ile son bulması dua ve temennidir.
Bizim Ticaret kanunumuz, Gemi Kaptanlarına, gemi bağlama Limanı dışında bulunduğu hallerde, TTK M.1104, …..gemi adamlarına dair….genel olarak yolculuğun güvenli bir şekilde sürdürülmesine ilişkin her türlü işlem ve tasarrufları üçüncü kişilerle, donatan adına yapmaya yetkilidir” hükmü ile ve M.1113 de yolculuğun izlenen rota üzerinde sürdürülmesini umulmayan bir hal engellerse, ……… ” kaptanın yolculuğa başka bir rota üzerinde devam edebileceği veya kısa veya uzun bir süre ara verebileceği veya kalkma limanına geri dönebileceği, yönünde hükümler bulunmaktadır.
Av. Alev Elif BELLER
TAB HUKUK DANIŞMANI
24.09.2020