Hacim ve Ağırlıklar

Sicile Kayıt Brüt Tonaj veya Brüt Tonaj (GRT / GT)

  • Brüt tonaj mürettebat tedariki düzenlemeleri, güvenlik kuralları ve kayıt ücretleri liman masraflarının hesaplanması ile ilgilidir;
  • Geminin ana güverte ve ana güverte üstündeki kapalı alanların altındaki metreküp cinsinden hacmi; bu hacim bir katsayı ile çarpılarak boyutsuz bir sayı sonucu verir (rakamdan sonra herhangi bir t veya m3 değeri konmayacaktır);

Sicile Kayıtlı Net Tonaj

  • Yük alanı hacmini belirtilen yine boyutsuz bir rakam;
  • Mürettebat, seyrüsefer teçhizatı, sevk teçhizatı, atölyeler ve balast için ayrılmış hacmin GT’den çıkarılmasıyla elde edilir;
  • GT’nin %30’undan daha az olamaz ve aynı zamanda liman masraflarının hesaplanmasına da yöneliktir.

Sualtı hacmi veya karen (m3)

Bir geminin tescil sualtı hacmini temsil eder; deplasmandan (m3) dış kaplama, pervane ve dümen ağırlıkları düşülmesiyle hesaplanır;

Deplasman (m3)

Dış kaplama, pervane ve dümen dâhil suya daldırılmış tekne hacmidir;

Deplasman D veya ∆ (ton)

Geminin deplase ettiği su hacmi ağırlığıdır; geminin toplam kütlesine eşittir;

Boş gemi ağırlığı (ton)

Yük, yakıt veya mürettebat dikkate alınmaksızın normal envanter (demirler, can kurtarma aletleri, yağlama yağı, boya, vb.) dâhil gemi ağırlığıdır;

Ölü ağırlık (ton)

  • İzin verilen batmaya (ana yükleme hattı) ulaşana kadar bir geminin yükleyebileceği ağırlıktır;
  • Sabit değer, her bir gemi için özgündür;

Yük kapasitesi (ton)

  • Bir geminin belli bir dönemde taşımak üzere tasarlandığı toplam yükün ağırlığıdır; bir geminin su çekme mesafesi ile gerekli miktarda yakıt, kumanyalar, içme suyu, vb. değerlerine bağlıdır.
  • Yük kapasitesi (ton) = ölü ağırlık (ton)–balast, yakıt, kumanyalar (ton)

 

IMO Numarası & MMSI

IMO Numarası & Deniz seyyar Servis Tanıtım Numarası (MMSI )

100 GT ve üstü ağırlığa sahip açık denizlerde seyre elverişli tüm motorlu ticaret gemileri “IMO” ile başlayan 7 haneli bir tanıtım numarasına sahiptir ve bu numara geminin gövdesine (kıç kısmında) işaretlenmiştir. Bu numara hiçbir zaman başka bir gemiye atanmaz ve ilgili gemi için tanzim edilen tüm belgelerde belirtilmelidir.

IMO numarasından muaf olan gemiler dinlence amaçlı yatlar, mekanik tahrik özelliğine sahip olmayan gemiler, ahşap tekneler, savaş gemileri, asker taşıma gemileri, yalnızca balıkçılıkta kullanılan gemiler, yüzey havuzlar ve benzerleridir.

Deniz Seyyar Servis Tanıtım Numarası (MMSI) IHS Fairplay, eski adıyla Lloyd’s Register – Fairplay, tarafından tüm gemilere atanan bir numaradır. Bu numara özellikle gemideki telsizlerin DSC (Sayısal Seçmeli Arama) özelliğini kullanarak acil durum iletişimi için ve aynı zamanda EPIRB’ın (Acil Durum Konum Gösterici Telsiz Vericisi) otomatik olarak etkinleştirildiği ve felaket hakkındaki bilgilerin ilgili makamlara iletildiği örneğin geminin batması gibi acil durumlarda önem arz etmektedir.

ÜYE GİRİŞİ